Visar inlägg med etikett förskolan i paradiset. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett förskolan i paradiset. Visa alla inlägg

måndag 12 juli 2010

Dagis



Förskolan i paradiset! (Konstigt med en vinterbild, men det ser skönt ut...)




Man vet att det varit en kul dag då det är mer smuts än barn man får med sig hem...


Förra vecka stängde "Förskolan i paradiset" för terminen. Det var lite sorgligt. Det har varit så bra där! Jag önskade att vi hade gett upp tidigare och flyttat över sonen tidigare från "Förskolan från helvetet". Det hade varit så mycket bättre! I paradiset finns pedagoger som ser barnen, som talar till dem utan att skrika. Här bygger man inte "osynliga staket" så fort man är ute i någon park. Här är barnen ute varje dag. Här är maten god och barnen får vara med att bestämma matsedeln. Inte som förut att en envis kokerska hävdar att barnen gillar kall och dåligt lagad mat. Blä, dumma "Förskolan från helvetet"! Hurra för att vi fick uppleva "Förskolan i paradiset"!

Nu ska sonen gå på "Sommarförskola" på ett annat dagis. Några kompisar och personal följer med från paradiset. Sista veckan på dagis, någonsin... Sedan börjar skolan!

När jag hämtade sonen från sommardagiset var han varm, svettig, trött och glad. De hade haft det tokroligt hela dagen. Dock var det mer smuts än barn jag fick släpa hem. Damm, sand och lera. Det var bara att spola av honom direkt vid hemkomst. Benen var fulla med somriga skubbsår, som sig bör. Sonen hade inte ens märkt dem! Tvättade rent och lade faktiskt ett förband på det största såret. Tur att man arbetar med sårförband!

Somriga ben är fulla med spring! Inga "osynliga staket" ska stoppa dem...

torsdag 11 februari 2010

Utelek


Sonen hade kul på nya förskolan idag!

De var ute hela dagen. De hann bygga en fästning på gården. Det här är ingen vanlig snöfästning. Den är gjord i is. Den kommer säkert hålla till Valborgsmässoafton. Hela anläggningen består av en massa rum.

Hela gruppen, inlusive pedagoger, arbetade med verket i timmar!

Ännu en bra dag på förskolan i paradiset!

onsdag 10 februari 2010

En dag, en helt vanlig dag...


Vaknade i morse, motvilligt och lite för sent. Åt en mysig frukost med sonen. Allt medan frun gjorde sin morgontoalett. Frun och sonen promenerade iväg till dagis, medan jag satte igång att jobba lite.

Efter lite jobb hemifrån åt jag lunch. Köpte en god thaiwok från kiosken mitt emot. Gott! Rekommenderas varmt!

Sedan lite eftermiddags besök. Hann även med en sväng till träningen. Sedan snabbt som tusan till dagis och hämta sonen. Idag stängde man tidigare än vanligt på grund av arbetsplatsträff. Hämtade en glad och nöjd son som haft en toppendag. Pulkaåkning i Stora Blecktornsparken, pannkaka till lunch och dessutom lite kreativt arbete i ateljén! På gamla dagishelvetet var det helt omöjligt att få pannkaka och de fick inte åka någon pulka alls. De enda teckningar man ritade var sk "Mandala-teckningar". Idiotiska mallar som barnen skulle färglägga. Som en mycket dålig målarbok. Ingen fantasi och kreativitet alls. Skäms, förskolan från helvetet! Förstår ni att han har hamnat i förskolan i paradiset!? Vi är så glada och lättade!

I ateljén hade sonen gjort "allahjärtanskort" till mig och frun. Mitt kort föreställer våra mysiga måltider, på tu man hand. Vi har visst väldigt långa ben? Lägg märke lampan som sprider ljus över vårt matbord. Att äta ska vara förenat med lust och social samvaro. Är det inte otroligt sött att vi har våra näsor i samma höjd som bordsskivan!? Det är väl så det känns för sonen...

Hem och käka lite mellanmål. Vi hann faktiskt spela lite Zelda också... Sedan iväg till teaterskolan, som hade premiärträffen för denna termin idag. Ny "fröken" och delvis en ny grupp. Sonen verkade haft kul som sjutton under sin första gruppträff!

Under gruppträffen hann jag iväg och handla lite mat, blommor (Ja, tulpaner! Så klart...) och lite andra ärenden. Efter teaterskolan gick vi hem och nåt en god middag. (Se bilden...)
Sonen somnade med ett leende på läpparna strax efteråt. En bra dag!

Nu sitter jag däremot och går igenom jobbmailen och försöker få till en lista med alla telefonsamtal jag måste göra imorgon...

Kali nichta!


PS Jag scannade in bilden! Jag är den bästa "scannaren" på Söder! Yeah!
(Det handlar om att bli "vän" med din scanner. "Tingen" ska vara med dig!)
:-D

fredag 22 januari 2010

Dagis

Jag vet att ni börjar tröttna på allt skrivande om sonens förskola. Men det hjälps inte! Det har upptagit en mycket stor del av vår tillvaro denna vecka.

Dagen på förskolan i paradiset var toppen. Barnen hade själva bestämt vilken mat de skulle få. Det gör de varje fredag. Så idag fick alla äta pizza. Man var ute större delen av dagen då man åkte kana på isbanorna i Stora Blecktornsparken. Inomhus var det en lugn atmosfär full av kreativitet. I ateljén arbetar man med tema havet. En vägg är täckt av en havsbild som barnen fyller med egenmålade växter och djur. Annars var det "kattochråttaspelet" som var den populäraste aktiviteten.

Jag hämtade sonen på eftermiddagen. Vi begav oss direkt till förskolan från helvetet. När vi kom dig hade all personal och alla barn ordnat med ett avskedskalas för sonen. Man hade dukat och dekorerat ett långbord. Det bjöds på mackor, bullar och hembakad rulltårta. Wow! Ett avsteg från stadens policy mot socker!? Jösses! Det blev ett jättetrevlig kalas.
Barnskötaren Hitler var inte närvarande, utan endast förskolläraren Goebbels. Den inkompetenta förskolechefen har överöst avdelningen med ny personal för att försöka rädda det som räddas kan. En resurspedagog, en manlig vikarie som täcker in för Hitler och en ny manlig pedagog som extra förstärkning. Fantastiska människor! Fast de fattar nog inte vilket getingbo de hamnat i...
Sonen fick teckningar från alla barnen. Vi fick även hans portfolio, den dokumentation från hans tid i förskolan från helvetet. Naturligtvis var ingenting uppdaterat från den senaste terminen. Inte ens en teckning. Man hade försökt slänga in lite värdelösa foton som egentligen inte sade något om verksamheten. Mer ett bevis på den totala avsaknaden av pedagogiskt verksamhet!
Goebbels stack iväg snabbt som fan. Jag och sonen stannade kvar ett tag så han fick leka lite med de gamla polarna.
Helt plötsligt upptäckte jag hur hög ljudnivån var. Hur mycket spring det var i leken. Hur mycket bråk de hela tiden pågick. Hur sonen rycktes med i det stegrande tempot. Ett tempo som uppstår bland ostimulerade barn som hållits instängda på ett nazistdagis hela dagen... Tack gode gud att dessa onda människor aldrig kommer nära min son igen! Men jag måste ge dem beröm för de trevliga avskedskalaset! De är förmodligen skitnervösa över skrivelsen jag håller på att skriva till stadsdelsnämnden! HA!

Sedan gick vi och tog "mysfika". En fredagstradition, tillsammans med några andra barn och föräldrar. Trevligt!

Jag kommer sakna en del av barnen och deras föräldrar. Vi kommer ju även att ha kontakt i framtiden, men de kommer ju inte tillhöra vårt närmaste nätverk mer.

Sonens bästa vän är grannpojken. Vi fyra föräldrar turas om att hämta pojkarna, vilket underlättar det hela mycket för oss med oregelbundna arbetstider. Den här terminen kommer att bli lite svårare med att få ihop logistiken mellan skiftarbetande fru, mina tjänsteresor och dagis hämtning/läming. Skit i det! Det får lösa sig... Det är värt allt att se sonen lycklig efter en dag på förskolan i paradiset!

onsdag 20 januari 2010

Strul


Varför kan inte allt bara fungera som det ska!? Varför ska allting strula? Denna vecka har bara handlat om en massa bråk, tjafs och STRUL!!!

I måndags var det dags för krisföräldramöte på sonens dagis. Ja, jag vet att det heter förskola, men det här är ett "dagis". Det handlar endast om förvaring av små människor, inte om någon form av pedagogisk verksamhet, vilket förordas av lärogrundplanen...

Det blev en total katastrof! Under mötet tog jag och frun beslutet om att flytta sonen från denna fruktansvärda förskola. De rabiata nasiztpedagogerna visade sig från sin värsta sida. Den inkompetenta förskolechefen visade hur dum och flat hon är inför sina anställda och de deltagande föräldrarna. Idiotpedagogerna från avdelningen försökte försvara sin dumma verksamhet. En verksamhet som går ut på att alla barn är idioter. De förtrycker och hämmar barnens utveckling. Ni tror säkert att jag överdriver och skojar, men det är dessvärre sant. Äckelpedagogerna har dessutom ägnat sig åt mobbing och sett till att knäcka den enda vettiga kollegan de hade. Blir, som ni säkert märker, rejält arg bara av att skriva om detta! Puh!!

Sonen har nu börjat inskolningen på den nya förskolan. Förskolan i paradiset! Wow, vilken förändring! Här råder lugn och harmoni. Här finns engagerad och kompetent personal. Här finns en meningsfull verksamhet. Helt i motsats till förra helvetesförskolan!

Visserligen känns det som ett nederlag att behöva flytta sonen den sista terminen, men det finns inget annat alternativ. Sonen saknar sina gamla kamrater, men håller redan på att få nya. Vi ska gå och hälsa på den gamla förskolan imorgon och ta farväl av det gamla kompisgänget. Jag måste bara lägga band på mig så jag inte slår ihjäl de vidriga kärringarna! (Nu blev jag arg igen...)

Strulig vecka! Trixigt att få alla tider att stämma. Det blir nog bättre vad det lider...

söndag 17 januari 2010

Förskolan

Bråket med "Förskolan från helvetet" fortsätter. Nazipedagogerna och deras fullständigt ryggradslösa och helt inkompetenta förskolechef har kallat till föräldramöte imorgon. Där ska idiotchefen redovisa resultatet i en enkät som vi föräldrar fyllt i. Stackars sate, det kan inte bli lätt. Man kommer försöka charma oss genom att anställa två nya killar som ska försöka bringa ordning i kaoset. De kommer inte lyckas! Inte så länge "Hitler" och "Goebbels" är tillsammans. Inte så länge personalen fullständigt skiter i vad den lama chefen försöker säga. Bort med allihop!

Förra veckan besökte vi dock "Förskolan i paradiset"! Vi har fått en ny plats på en fantastisk förskola. En avdelning med bara femåringar! Engagerade pedagoger och meningsfull verksamhet. En avdelning med en lugn och trygg atmosfär. Jag blev helt övertygad direkt! Frun var dock lite mer tveksam. Är det rätt att låta sonen lämna alla sina kompisar för att gå sista terminen i en helt nytt socialt nätverk. Kommer han vara trygg här?

Imorgon, måndag, ska han prova att gå ett par timmar på den nya förskolan. Vi ska sedan gå på föräldramötet på den gamla förskolan. Kanske har dumchefen några ess i rockärmen? Vi vill ju även se vad sonen tycker om den nya förskolan! Vi avvaktar lite till...