Visar inlägg med etikett vår. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vår. Visa alla inlägg

söndag 10 april 2011

Lite trist dag faktiskt...

Saknad...

För sju år sedan var våren skön. Den hade hunnit lite längre än i år. Frun var höggravid. Hon var stor och vacker. Hon pustade och stånkade sig fram i tillvaron. Det var påsk för sju år sedan idag. Svärmor var på väg för att hälsa på oss och fira helgen. Vi skulle ha påskmiddag hemma hos oss. Bror med familj och mor skulle komma. Svärmor skulle laga god påskmiddag. Solen sken!

Mor kunde nog inte komma på middagen i alla fall. Hon hade varit lite krasslig ett par dagar. Dels höll hon på att ställa in sin blodtrycksmedicin, vilket gav en del biverkningar. Men sedan hade hon lite tungt att andas och var lite slemmig i lungor och hals. På vårdcentralen trodde man att det kunde vara lunginflammation och hon skulle få antibiotika utskrivet.

Jag var hos mamma kvällen innan och lämnade upp lite varor som jag hade handlat åt henne. Hon skulle börja ta sin antibiotika och såg fram emot att bli frisk. Hon ville tillbaka till jobbet efter helgen, så hon hade en massa saker att göra där. Dessutom skulle vi snart åka till Rom. Det var min och brors 60-årspresent till morsan. Vi skulle göra staden osäker under en långhelg. Vi skulle möta försommaren i Rom!

Vi skildes åt och kom överens om att jag skulle komma förbi dagen efter med lite påskmat. Morgonen efter var det påskafton. Mamma svarade inte i telefonen så jag gick över efter frukosten. Det var då jag hittade henne. Sittande där i stolen, precis som jag lämnade henne kvällen innan. Nu, efteråt, vet vi att det inte var någon begynnande lunginflammation. Mamma dog av blodproppar i lungorna! Hon blev bara 60 år. Och hon fick aldrig se sonen.

Det var tråkigt, onödigt och orättvist!

På gravstenen står det att hon dog den 10 april, eftersom det var då jag fann henne. Men jag vet att hon egentligen dog den 9 april. Inte för att det gör någon skillnad... Jag och sonen var vid graven idag och lade ner varsin ros och tände lite ljus. Påskliljorna som jag planterade tidigare kommer snart att slå ut. Kyrkogården börjar bli riktigt grön. Men våren är inte lika kul längre...

För fyra år sedan, just på påskaftonen, tittade lilla kusinen ut. Hon tog tillbaka påsken till oss! Bra gjort tjejen! Nu är det lite lättare!

tisdag 5 april 2011

Vårig!

Snart påsk...

Idag sken solen och det värmde lite. Dammet syntes bättre, fönstren var lite smutsigare än vanligt och jag kunde konstatera att nu är det nog vår! Då är det dags att vara lite "vårig"! Jag lämnade den tjocka otympliga dunjackan för en tunnare och lättare jacka. Kängorna byttes mot gympadojjor. Det är väl "vårigt"!?

Nästa "våriga" sak jag gjorde var att tvätta bilen! Det hann jag med mellan möte ett och två. Mellan möte tre och fyra hann jag med att svänga in på "Plantagen" och köpa upp mig på en massa blommor och växter. Jag köpte en massa påskliljor och lite murgröna. För en hel förmögenhet, faktiskt! Ja, ja, är det vår får man vara lite "vårig"! Så ere´!

Efter möte fyra svängde jag förbi kyrkogården och fixade till salig mors grav. De vissna växterna kastades och nu är det fullt med påskliljor på graven. Salig mor dog ju vid påsktid för ett par år sedan, så jag vill ju att graven ska vara fin på själva "dagen".

Sedan hann jag plantera påskliljor och murgröna i balkonglådorna innan jag skulle hämta sonen från skolan. Nu är det "vårigt" på balkongen också! Det sista jag gjorde var att beställa däckbyte på bilen. Jag kör ju en del i Norrland och brukar vänta in i det sista med att byta däck. Men i morse sade man på väderleksrapporten att det var plusgrader ända upp till Västernorrland. Då kan jag byta mina däck! Det ska bli skönt att kunna åka på Hornsgatan igen!

Nu är det vår!

måndag 4 april 2011

Spirande vår!

Lite vår...

Våren betyder ju lite pånyttfödelse här och där. Det är även en bra tid att ändra lite på sig själv. Jag funderar och analyserar och ser vad det hela kan mynna ut i.  Spännande!

lördag 19 mars 2011

Jorå´!

Skål!

Jorå´! Så eré, serú! Sista skiddagen är avklarad och alla ben är i behåll! Nu kan man slappna av lite grann...

Imorgon bär det av hemåt! Längtar lite till egna sängen och till katterna förstås... Jag känner mig färdig med vintern nu och ser fram emot barmark och lite vårtecken. Kanske en snödroppe någonstans? De brukar alltid vara tidigast på Katarina kyrkogård. Jag får gå dit och spana på måndag...

tisdag 8 mars 2011

Vår!


Det som göms i snö...

Vintern har varit fantastisk! Lång, kall och vit! Staden har visat sig från sin vackraste sida! Men nu börjar det töa, blaska och slaska. Det här är den värsta perioden på hela året! Jag hoppas bara det går riktigt snabbt tills vi har barmark. Så vi slipper den smutsiga slasken och äckliga leran... Sedan är den riktiga våren här! Det ser jag fram emot!

Men just nu retar jag mig mest på allt djävla hundbajs som kommer upp till ytan. Blä! Snart börjar skiten tina och lukta dessutom. Är alla hundägare sviniga!? Och hur mycket kan en hund egentligen bajsa?



En rebell på Söder...

onsdag 19 maj 2010

Bellad hägg och syred...


Snörver, snörvel...


Efter som vintern var så inte h-lvetes kall och lång, så fick våren ingen chans. Helt plötsligt blev försommar och naturen beslöt sig för att slå ut i ett nafs. Bara så där!? Hepp! Idag slog därför all hägg ut. På en gång, helt synkroniserat Det låg en tung doft av utslagen hägg i hela staden. Mmmm! Doftar gott!

Jag blev genast lite "täbbd i däsan" och gick därför till apoteket och bunkrade upp med nässprayer och tabletter. Idag var det verkligen extremt! Allt, jag menar allt, slog ut på en gång! Jag lämnade sonen på gården utanför dagis på morgonen. Gården var skir i sin spröda grönska. När jag hämtade på eftermiddagen hade hela gården förvandlats till ett grön, prunkande oas. Helt olik den gård jag såg på morgonen!?

Nu är det verkligen den vackra tiden mellan hägg och syren! Syrenen brukar blomma lagom till skolavslutningen och alla studenuttåg. Ingen fara! Medicinskåpet är laddat! Jag är beredd...

fredag 26 mars 2010

Vår!!


Årets första snödroppar! Växer vid Årstaviken, nedanför Eriksdal.


Nu är det banne mig officiellt! Våren är här! HURRA!! Meddelas endast på detta sätt!

Idag lämnade jag sonen på dagis. Lite struligt blev det eftersom hela avdelningen hade försvunnit ut, utan att meddela någon var de befann sig. Hur som helst så hittade vi hela gänget efter en avklädning av ytterkläder, en påklädning av ytterkläderna igen, språngmarch till granngården och en språngmarch till gräsplanen vid kajen. Det var där vi hittade dem. En del föräldrar var skitsura, men jag tog det lugnt. Det hade jag nog inte gjort om jag hade haft det bråttom och felparkerat bilen för att springa in på dagis, vilket är fallet vissa mornar.

När jag skulle gå mötte jag frun, som var på väg ut på sin dagliga "powerwalk", det som jag föredrar att kalla för "promenad". Eftersom vi inte setts på hela veckan och hon jobbar ikväll och hela helgen så struntade jag i mitt arbete för ett ögonblick och hängde med henne på promenaden.

En bra start på fredagen! Nu ska jag jobba undan allt som blivit liggande medan jag var uppe i Sundsvall! Ha en bra dag!

söndag 28 februari 2010

Melodifestivalen

Jaha, så har man hört alla bidragen. Och minsann har det inte redan börjat slaska ute!? Våren är på väg. Ni ska se att vi har sett de första snödropparna innan finalen är avslutad i Globen!

Vi hade en trevlig kväll med grannarna, som vanligt. Vi bakade god dinkelpizza och drack lite vin innan själva finalen. Jag var ganska trött och lite mör efter bror och svägerskas "psykflytt", men kom snart i schlagerstämning!

Men var inte den sista delfinalen väldigt lam!? Inte en enda riktigt klar vinnare. Bara en massa sega och tråkiga låtar. Peter Jöback levererade ännu en powerballad, precis som alla andra powerballader, typ Andreas Johnson och Darin. Proffsigt, men med mycket gäsp!
Pernilla Wahlgren lät som Linda Bengtzing, vilket är klämkäckt. Funkar på svensktoppen, men inte ute i Europa.

Jag hoppas på Salem Al Fakir!

lördag 6 februari 2010

Yes!!


Äntligen! Som jag längtat! Som jag räknat ner! I vår tideräkning och med de årstidsväxlingar vi har, så HATAR jag januari, februari och mars! Dessa månader borde bara tas bort ur vår almanacka! Grått, trist, slaskigt, deprimerade och riktigt förbaskat tråkiga månader!

Det enda som får oss att överleva denna depression är folkfesten alla har väntat på. Hallelulja! Melodifestivalen är igång! YES!! Detta får oss att överleva genom dessa pestiga månader. Helt plötsligt har vi tagit oss igenom de mörka månaderna och våren börjar komma med snödroppar, krokus och tussilago. Snart är det valborgsmässoafton!

Vår Melodifestivaltraditoin delar vi med våra grannar. Kvällen inleds med taktiksnack och lite vin. Vi lagar en god middag. Lite mer taktiksnack och sedan är det dags! Yes!

Delfinalen från Örnsköldsvik bjöd på ett lamt startfält. Vi tyckte allihop att Ola, Salem al Fakir, Linda Pritchard och Jessica Andersson skulle vidare. Jag ansåg att Ola och Salem skulle till Globen och Linda och Jessica till "Andra chansen". Men vad sjutton var Pain of Salvation och deras låt "Vägsalt"!? Usch! Programledarna hade kunnat vara mycket bättre! Jag saknar Petra Mede!

Hallelulja! Våren kommer att komma i år också!