söndag 21 februari 2010

Väldigt många barn!


Idag har jag haft ansvaret för väldigt många barn! Skitmånga barn är de där två kusinerna!! Det är faktiskt 100% mer barn än vad jag brukar ha ansvaret för! Puh! De är väldigt "två" de där små kusinerna! Mer "två" än de där går det faktiskt inte att vara...

Jag och sonen mötte upp kusinen vid Skanstull för att sedan bege oss mot Medeltidsmuseet. Äntligen skulle vi få se det nyöppnade museet igen efter år av ombyggnationer och renovering av Norrbro.

När vi kom ner till tunnelbanan var det kö till spärren. Jag förstod att någon sorts oordning rådde. Någonting stod inte rätt till. I spärren stod det en otrevlig idiot som inte kunde förmedla någon som helst information till oss resande. Dessutom var han direkt otrevlig mot folk i omgivningen. Idioten var otrevlig mot trevliga människor!? För ingen var otrevlig mot idioten! Jag tror det var så att gröna linjen hade problem med sin trafik på grund av väderläget och något sorts "banfel". Jag vet inte vad ett "banfel" är, men förstår att det kan vara svårt att köra tåg om det är något fel på banan... "Oregelbunden trafik" var det enda vi visste när vi gick ner på perrongen. Tåget kom efter fem minuter och vi åkte till Gamla stan. Fungerade finfint! Fast jag förstår att det var kaos i förorterna...

Medeltidsmuseet var jättefint och intressant. Killarna gillade de "nya" människoöden som tillförts utställningen. Man har gjort fantastiska vaxdockor och gett dem öden ur de gamla medeltida dokument man hittat i arkiven. Speciellt den pestsjuka kvinnan gjorde intryck på killarna. Galgbacken var också en höjdare och naturligtvis den fullt munderade riddaren...

Kusinen uppförde sig exemplariskt medan sonen uppförde sig som ett "bokstavsbarn"med alla tillgängliga diagnoser. Han var skvatt galen och helt outhärdlig. Puh! Klockan 13 hölls det en "familjevisning" av museet. Guiden var helt fantastisk! Som han berättade och målade upp det medeltida Stockholm för oss! Men han var inte speciellt inriktad på familjer. Vuxet språk och total avsaknad av att ta in nivån på publiken. Killarna ruttnade ganska snabbt. Vi gick till Mc Donalds istället. Men jag ska gå tillbaka till visningen ensam i veckan! Visste ni att Medeltidsmuseet hör till Stockholms stadsmuseum och har fri entré!? Nu vet ni det! Mer info finns här.

Sedan tog vi tunnelbanan hem till Söder. Allt fungerade sånär som att tåget inte kunde stanna vid Gamla stan. Detta då det inte kunde starta i uppförsbacke!? Tänka att ett land som Sverige inte klarar av en vinter!? Hur gör de i Norrland!?

Hemma spelade killarna lite Nintendo Wii, medan jag fixade lite middag. Det blev en mycket trevlig kväll! Bror kom och hämtade kusinen och barnen var glada.

Nu kom fru hem efter ett svettigt arbetspass med insnöade resenärer överallt. Och imorgon strejkar Lufthansa och en massa resenärer blir strandsatta runt om i världen. Hå-hå, ja-ja!

Kali nichta!

2 kommentarer:

  1. Om du vill ha sällskap på museet så hänger jag gärna på!

    SvaraRadera
  2. Perfa!! Vi kollar almanackorna när vi ses imorgon!

    SvaraRadera