tisdag 16 februari 2010

Precis som det ska vara!


Så är det gjort! Jag har ätit årets första och sista semla!

De som känner mig väl vet att jag brukar käka den första semlan på annandag jul, och sedan käka två-tre i veckan fram till alla påskkycklingar i marsipan, börjar trängas i diskarna på konditorierna... Och om det sedan skulle bli kris på "semmelfronten" med starkt abstinens på sommaren kunde man alltid gå till "Hurtigs" på Drottninggatan. Det serverade förut privatdektektiven Ture Sventons "temlor", året runt. Det är service det!

Årets semla inhandlades på "Gunnarssons" på Götgatan. Och det var ingen vanlig liten skitsemla, inte. Det var nämligen en "lyxsemla"! Kön inne på konditoriet var lång, smockan hängde i luften bland alla frustrerade tanter med sina broddar och rullatorer. En del hade käppar, med "piggen" utfälld, ifall någon skulle försöka sig på att trängas. Personalen var, som vanligt, snorkiga och otrevliga. Det hör liksom till på "Gunnarssons". Annars skulle det inte vara sig likt! Även det hutlösa priset var sig likt! Precis som det ska vara med andra ord!

Semlan? Den var himmelsk! Helt perfekt! Precis som det ska vara...

2 kommentarer:

  1. Och jag bakade "semmelbullar" igar sa till helgen ska vi festa pa semlor. Kram, Anita

    SvaraRadera
  2. Hade det inte varit risken att min kropp förfaller igen så hade jag kommit förbi på ett smakprov. Säskilt om de skulle vara lite "misslyckade".... ;-)
    Kramar!

    SvaraRadera