måndag 7 februari 2011

Reklamation

De lurade mig! Fy!


För några månader sedan var jag inne på ONOFF-butiken i Sickla köpkvarter. Jag köpte en dyr systemkamera till frun i 40-årspresent och en högtalaranläggning som vi skulle ha när vi "Spotifyade" till dansen. Jag måste i ärlighetens namn erkänna att jag inte betalade hela kameran själv, utan fick ekonomisk hjälp av flera vänner som gett lite bidrag till presenten.

Säljaren jag pratade med var jättetrevlig. Säljare är alltid jättetrevliga, det är liksom deras jobb. På ONOFF jobbar man med provision, det är jag säker på. Djävlar vad fort det gick och vad hon sålde! När det var dags för betalning så tog jag fram mitt ONOFF-kort, för att få mina poäng.

Men då berättade säljaren om det NYA ONOFF-kortet! Jomenvisst, ser du! Det NYA uppgraderade kortet är mycket bättre än det gamla skitkortet! Jodå, man får massvis av mera poäng med det NYA kortet. Innehavaren av det NYA och UPPGRADERADE får en massa sköna förmåner! Jo, det är sant! Man blir fri från både mjäll och fotsvamp. Livet får dessutom en ny mening! Alla ekonomiska bekymmer försvinner och man får fria drinkar på stranden på Mauritius och dessutom blir äktenskapet helt perfekt och sonen väluppfostrad och välartad från och med nu och i all framtid. Bara lite papper att skriva på...

Och jag skrev på! Jag skrev på för kameran och för högtalarna. Sedan sålde jag min själ till ONOFF! Jajamensan, hallelulja! Glad i hågen gick jag ut från affären med mina inköp och den sköna vissheten att jag snart skulle ha det NYA och UPPGRADERADE ONOFF-kortet. Alla mina problem skulle lösas!

Döm om min förvåning närjag fick ett brev om att det tagits en kreditupplysning om mig? Varför då? Jag fattade ingenting... Inte förrän det dök upp ett nytt kreditkort i brevlådan! Ett ONOFF/MASTER CARD!? Inte en enda gång nämndes orden "kreditkort", "kretitprövning", "master card", "ärthjärna" eller "lättlurad" upp... Inte ens "charmigt naiv" nämndes! Dessutom kom en fet räkning på en dyr årsavgift! Jag behöver verkligen inte ett kreditkort till! Jag har de jag behöver och vill inte ha fler! Jag blev skitsur över att ha blivit så lurad!

Nu har jag gått och varit förbaskad ett par månader. Det var dags att reklamera! Det första jag gjorde var att klippa sönder kortet och skicka tillbaka till den bank som handhar det hela. Sedan gick jag in på ONOFFs hemsida och hittade någon liten "kundombudsman". Det måste vara en liten kundombudsman eftersom jag hittade henne och hennes mailadress så himla undanskymd på hemsidan... Jag skrev och berättade vad jag upplevt och bifogade även brevet till banken.

Efter en timme hade jag att svar från "kundombudsmannen"! Hon bad om ursäkt! Butiken i Sickla ska kontaktas och läxas upp! Årsavgiften betalas tillbaka på en gång! Och dessutom har hon mage att vara trevlig!? Fan också! Jag som var så arg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar