torsdag 24 februari 2011

Hjälte


Hjälte...

Min trevliga kollega har en jättetrevlig hund! Jag har visserligen inte träffat hunden "på riktigt" eller "IRL - in real life", som det heter nuförtiden. Men har man en sådan trevlig matte måste man ju bara vara en trevlig hund! Eller hur!? Jag fick precis reda på att hunden ska gå och bli blodgivare! Det är stort!

Jag har själv alltid varit både blod- och plasmagivare. Ett tag donerade jag även trombocyter. Jag är även med i "Tobiasregistret" för benmärgsdonation och om det skulle gå riktigt illa för mig så är jag förstås organdonator. Och sedan är jag ju med i projektet SMS livräddare, vilket jag berättat om tidigare. Allt det här gör jag inte för att vara någon hjälte eller jobba lite på mitt karma. Det här gör jag för att jag själv skulle vilja att någon donerade blod till mig om det behövdes eller benmärg om jag skulle få leukemi. Och skulle jag behöva en ny njure eller hjärta vore det fint om det fanns en donator där ute någonstans. Och skulle jag falla ihop och få hjärtstillestånd så skulle jag verkligen uppskatta om en livräddare kom springande och räddade mig! Skulle inte du vilja ovanstående!? Se nu till att börja anmäla dig och registrera dig!

Kollegan, vars hund ska bli blodgivare, tänker nog så att om hennes hund någongång skulle behöva lite blod så vore det fint om en annan hund hade donerat ett par deciliter. Ett ormbett på en hund kan kräva flera blodtransfusioner för att rädda liv! Det verkar vara lite olika runt i landet med hur man belönar blodgivande hundar. Men en godispåse brukar vara standardbelöningen. Sedan får man en gratis hälsoundersökning. På vissa ställen får men gratis vaccination. Kolla mer här!

Man har visst börjat med blodgivande katter? Kan man krama några droppar ur den här skinntorra lilla katten!? Hmm, måste kollas upp!


Bilvande hjälte!?

2 kommentarer:

  1. Ååååååååå min Curry på din blogg!! Nu är jag stolt!! Curryhjälten är totalt ovetandes om denna hjältegloria men kommer garanterat se fram emot sin goodiebag ;-).
    Du har rätt, om Currkan kan rädda en annans älskadehundvän så är jag glad.
    Nu kan inte alla hundar bli blodgivare så därför är det ännu viktigare att de som kan ger........

    SvaraRadera
  2. Alla hjältar förtjänar uppmärksamhet! Curry äger!! (Som sonen skulle uttrycka det...)
    Så eré seru´!

    SvaraRadera