torsdag 17 februari 2011

Larm


Jag fick ett larm...

Jag tänkte bara att det skulle gå snabbt! Det var därför jag tog på mig sommarskorna och bara sprang iväg. Jag hade inte tänkt på att alla trottoarer är täckta av is. Det var inte lätt att rusa fram på hal blankis! Men jag hade inget val. Nu var det bråttom!

För en stund sedan fick jag ett SMS. Det visade sig att en person drabbats av ett misstänkt hjärtstopp här i kvarteret. Bara runt hörnet, utanför den indiska restaurangen hade det skett. Så där kom jag "älgande" som en Bambi på hal is. Hela tiden hoppades jag att ambulansen skulle hinna före mig. Det har den alltid gjort tidigare. Men när jag rundade hörnet insåg jag att jag skulle vara framme innan ambulansen... Skit!

Nu ska jag inte berätta för mycket här! Jag vet ju inte ens om personen klarade sig. Och alla har ju rätt till ett privatliv. Men när jag kom fram höll man på med hjärtlungräddning. Det verkade som om några i sällskapet var sjuksköterskor. Det kom även några andra livräddare springande från lite varstans. Vi bytte av de som höll på att rädda personen med hjärtstillestånd. Jag fick göra hjärtmassage och en annan kille blåste in luft. Efter många långa minuter kom en polisbil. De hade med sig en "hjärtstartare", en defibrillator, som kopplades på. Några i sällskapet togs om hand av poliskollegan då stämningen började bli lite skärrad. Efter ytterligare en stund kom det en brandbil!? Jag vet inte hur de tänker på SOS Alarm, men förmodligen skickar de alla som har en "hjärtstartare" till platsen fortast möjligt. Brandbilen hade lite mer avancerad utrustning än vad polisen hade. De hade en "Rubens blåsa" vilket underlättade det hela.

Sedan kom äntligen ambulansen! Men vad lång tid det tog! Eller kanske bara kändes det som lång tid!? De tog över det hela och jag backade undan och gick hem. Nu är jag helt "spattig" av allt adrenalin som pumpar runt i kroppen...

SMS Livräddare är ett projekt som finns i Stockholms innerstad. Händer det ett hjärtstopp någonstans larmas alla livräddare inom en kilometers radie. Det är ett försöktprojekt som leds från Södersjukhuset. Nu utökas projektet till hela Stockholms län! Om du finns i Stockholms län så vill jag att du registrerar dig som livräddare! Det gör du här. Om inte du kommer springande om jag tuppar av, varför ska jag springa till dig om du tuppar av!?

Och ta kängorna nästa gång! Jag höll på att bryta lårbenshalsen...

1 kommentar:

  1. Härligt att höra Olof.
    Din insats är superviktig!
    Tack för att du är med och gör projektet till den succé det är!

    Mvh
    david@smslivraddare.se

    SvaraRadera