måndag 7 februari 2011

Gnäll

Gnäll kan löna sig...


När jag jobbade som reseledare fick man ibland väldigt konstiga reklamationer. En resenär reklamerade hela resan och ville ha allt återbetalat bara för att han råkade sätta sig på en nymålad bänk på stan. Uppenbarligen var det researrangören som skulle beskyllas för att skylten med "Nymålat" var på grekiska!? Eller paret som reklamerade för att hotellbeskrivningen i katalogen (Det här var innan hemsidan. Kommer ni ihåg katalogerna!?) beskrev hotellet som "barnvänligt". "Hur kan ni kalla det här hotellet barnvänligt!? Väggarna är ju hårda!!" Jo, tjena! Madrasserade väggar finns på mentalsjuklhuset, din djävla idiot!

Men ibland ska man faktiskt klaga! När man har blivit behandlad fel eller inte fått det man betalat för. Jag reklamerar när jag känner att det är befogat. Men det finns vissa spelregler. Inte gnälla, inte kräva, inte vara otrevlig! Jag är jättetrevlig och saklig och kräver ingenting i retur. Funkar perfekt!

Jag hade otur med ett hotellrum i Östersund. Jag skrev en saklig reklamation och fick gratis rum gången därpå. I Visby fick jag ett rum där värmen inte fungerade. Jösses vad jag frös! Dessutom blev jag oförskämt bemött. Nu har jag en middag innestående. Och så förstås exemplet med ONOFF-korten här nedan...

Kom ihåg; inte gnälla, inte kräva, inte vara otrevlig. Bara vara saklig! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar