tisdag 15 februari 2011

En viktig dag


En gång i tiden var detta byråkratins högborg...

Den 15 februari var förr en jätteviktig dag. Det var då man skulle lämna in sin deklaration. Dagarna innan föregicks av skrik och tandagnisslan i huset då salig fars deklaration skulle knåpas ihop. Den var komplicerad och krånglig och resulterade alltid i en massa minustecken då han aldrig betalade in tillräckligt med skatt. Han var bra, men saknade allt ekonomiskt tänkande. Debet och kredit gick aldrig ihop!

Så blev jag vuxen och fick lära mig att deklarera själv. Det har oftast gått bra! Fast jag förstår nästan ingenting... Jag brukar lägga till ett brev där jag skriver; "Kära Skattemyndigheten! Jag fattar ingenting! Men så här tänkte jag..." Och de flesta avdragen har faktiskt gått igenom!

En av årets höjdpunkter var att lämna in sin deklaration. Jag har ju, nästan alltid, bott på Söder. Så vi promenerade med våra deklarationshandlingar till Skatteskrapan på Götgatan. Här var det folkfest! Blåsorkester och gatuartister blandades med korvgubbar, glada poliser och trafikstockning. Finns det någon annanstans än i Sverige där man gjorde deklarationen till en folkfest? Nu finns inte skatteskrapan kvar. Folk deklarerar via internet eller sms. Och man gör det vid lite olika tidpunkter. Jag saknar den viktiga dagen 15 februari!

Fast dagen är lite viktig i alla fall! Jag har ett töntigt släktnamn! Jo, så ere´! Jag har namnsdag idag! Och det har varje förstfödd i min familj sedan urminnes tider. Salig far, farfar, farfarsfar och så vidare sedan många hundra år. Det vet vi eftersom faster har släktforskat! Så därför har jag, sonen och gamla katten namnsdag idag! Och det har även sonens kusin! Vi firade med lite tacomys framför TVn. Mitt i veckan!? Tokigt men trevligt!

Kali nichta!


Sankt Sigfrid döpte faktiskt Olof Skötkonung! Visste ni det!? Nu vet ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar