onsdag 2 februari 2011

Ålderdom

Ålderdom - det måste vara när man hämtar ut sina första terminalglasögon...


Jaha. så ringde optikern och talade om att glasögonen är klara. Mina första terminalglasögon! Och jag som fortfarande inte hunnit vänja mig vid mina ganska nya progressiva glasögon. Förfallet har visst varit intensivt i år!?

Med progressiva glas har man "avståndsseede" högst upp i synfältet och "lässeende" längst ner i synfältet. Jag börjar så sakta att vänja mig vid det nya sättet att se. Men ibland får jag lägga huvudet på sned för att få in synskärpan. Men det går bättre och bättre... De nya terminalglasögonen har "avståndsseende" högst upp, "terminalseende" i mitten och "läseseende" längst ner. Det är inte utan att man blir lite snurrig...

De progressiva glasögonens bågar är runda! Och trendiga! Jätteballa! Tycker jag i alla fall. Och alla inom kultursektorn på TV. Designade av Oscar Magnusson. Ballt som tusan! Jag lovar! Dyrare än Gucci, och det är sant!

För att, på något vis, motverka de runda glasögonen blev terminalglasögonen mer fyrkantiga. Väldigt mycket fyrkantiga. Det blev ett par silverfärgade glasögon. Men det var ett par märkesglasögon! Ett märke med en liten krokodil på. Jag prutade och lyckades få in dem inom arbetsgivarens ramar för betalning.

Det runda glasögonen fick mig att se ut som en hipp kulturarbetare. De fyrkantiga glasögonen får mig att se ut som en tysk hallik. Hmmm!? (Var kom dessa associationer från!?) Jag kommer dock fortsättningsvis att mestadels använda mina kontaktlinser och komplettera med billiga glasögon från bensinmacken. Optikern gav mig "OK" på detta. Fast det var ju förstår efter att ha håvat in storkovan på två par glasögon med balla märkesbågar...


Ålderdom. (Vackert med rynkor! Jag ser faktiskt fram emot några fler!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar