onsdag 22 december 2010

Nu ska det julas!

Sickla köphelvete och Nacka Forumhelvete, eller heter Forum Nackahelvete...?

För precis ett år sedan gjorde vi samma sak! Väntade med allt till sista minuten. Och i år gjorde vi det igen. Förra året gick det så där med all stressen. Jag minns det mycket väl! Så nu var jag mer förberedd. Lappar var skrivna och strategier lagda. Naturligtvis utan fruns vetskap...

Vi åkte först till "Barnens Hus" i Nacka. På 30 minuter hade vi köpt alla klappar till sonen och hans kusiner! Sedan fort in i Forumhelvetet. Här är det rörigt! Helt obegripligt centrum med en massa byggnader, halvtrappor och konstiga etage. Vi åt lite lunch och stack därifrån snabbt.

Vidare till Sickla för att handla maten. Här var det bilkaos och smockan låg i luften redan på parkeringsplatsen. Ska inte julen vara en lugn och fridfull helg? En helg till minne av Jesu födelse? En helg då vi alla är fromma och goda medmänniskor!? Inte i Sickla i alla fall...

Frun släppte av mig utanför stormarknaden och jag sprang in och påbörjade inhandlandet efter min noggrant förberedda inhandlingslista. Jag vet inte hur hon lyckades få en parkeringsplats, men om jag känner henne rätt så blev det nog några hetska ordväxlingar följt av några högst opassande gester. Tur att jag inte såg något!

Men varför har vi så bråttom!? Jo, det är det här som är det fina i kråksången. Frun ska jobba ikväll. Tack vare tidspressen hinner hon inte strosa runt och "bara titta lite" i julträngseln. Det leder alltid till en massa onödiga inköp, vilket vi slipper nu. Dessutom hinner vi inte tjafsa om smådetaljer. Nu gäller det att klara av alla matinköp på max 45 minuter! Redan efter 35 minuter hade vi checkat ut i kassan! Rekord! Bra jobbat! Minns med fasa jättegrälet vi hade förra året. Mycket bättre såhär!

Vi tog extra lång tid på oss att lasta bilen och returnera kundvagnen. Allt för att kolla in alla desperata människor som försökte få vår parkeringsplats. De svärmade som flugor runt en koskit, eller det kanske inte lät så bra... Jag menar mer som bin runt en vacker ros. Det blev ett väldigt tutande och skrikande när tre bilar försökte erövra vår lämnade parkeringsplats. Men det struntade vi i för vi hade handlat klart vår jul!

Jag dumpade frun på hennes jobb, lastade ur bilen hemma och fyllde skåp, skafferi och kylskåp! Yes! Vi är på banan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar