måndag 20 december 2010

Julgran

Julgran? Check!

Idag sprang jag lite jobbärenden hit och dit. På eftermiddagen satt jag faktiskt och jobbade undan lite grann på ett fik. Alla såg så coola och balla ut när de satt uppkopplade med sina Ipad och smuttade på sitt kaffelatte. Här på Söder jobbar ju "alla" inom kultur och media. Och när jag såg mig omkring verkade det stämma. Jag fick i alla fall i mig lite te och kunde jobba undan en hel del.

På vägen hem köpte jag en julgran. En julgran är mycket viktig för att få julkänsla i hemmet! Förra året hade vi otur då vi köpte svindyr gran som började barra direkt. Dessutom stank den skit och gjorde oss alla allergiska. Och året innan köpte vi en gran som var full av bruna barr. Det hade vi inte sett ute i mörkret men när vi kom hem var det ju så dags...

Jag gick till de där gubbarna från Hälsingland, som vi alltid har gått till. Jag tittade ut en snygg gran. Man måste köpa en gran i fullt dagsljus för att undvika obehagliga överraskningar. Så är det! Jag köpte en helt vanlig gran, ingen muterad lyxgran, som luktar som gran ska och kommer att  barra lite, så där som en gran ska göra. Sedan berättade jag om de senaste årens otur med deras granar. Utan att låta alltför gnällig. Jag fick granen för halva priset och både de och jag var jätteglada! Man kommer långt med vänlighet!

Granen står nu på plats i vardagsrummet. Vi får klä den om ett par dagar. Morris måste bekanta sig med den nya saken. Jag bevakar granen som en hök. beväpnad med en blomspruta. Gud nåde om kattungen försöker  klättra upp i trädet eller käka upp barren! Kriget om granen kan börja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar