lördag 23 januari 2010

Viktminskning


Som de flesta vet så har jag gått ner en hel del i vikt det senaste året. Under sommaren passerade jag "all-time-high" på vågen. Tresiffrigt värre var det! När vi kom hem från semestern påbörjades mitt nya smala liv.

Jag hade redan bokat mitt inskrivningssamtalviktminskningsinstitutet innan vi åkte. Under semestern försökte jag börja ett lite mer sundare liv. Varje dag tog jag långa strandpromenader. Visst åt jag och drack en del, men försökte ändå välja det lite mer hälsosamma alternativen på tavernornas menuer.

inskrivningssamtalet träffade jag min hälsocoach. Alla mått och världen togs. Mål sattes upp och jag fick mitt träningsprogram. Cirkelträning två gånger i veckan, 8000 steg per dag, gruppträffar varannan vecka och vägning varannan vecka. Jag tog ett konditionstest vars resultat faktiskt var riktigt bra!? Jag utrustades med skolböcker och en stegräknare och sedan var det bara att sätta igång!

De första tre veckorna hette "rivstart". Under dessa veckor fastade jag helt och åt endast soppor och drycker fyra gånger per dygn. Jobbigt i början, men gick sedan bättre och bättre. Resultatet kom snabbt. Jag rasade över tio kilo bara under denna period. Efter det fick jag försiktigt börja äte lite snäll mat. Upptrappning efter fasta måste man göra försiktigt efter ett noggrannt program. Annars kan man riskera att drabbas av tarmvred.

Därefter fortsatte jag ett par veckor med två mål lagad mat, efter en speciell diet, varvat med två mål med måltidsersättningar. Målvikten nåddes faktiskt snabbare än väntat. Nu är jag inne i "bibehållandefasen" vilket innebär att man ska få balans på föda och motion för att behålla sin målvikt livet ut. Programmet pågår under minst ett år. Gruppträffar, träning, coaching och konditionsuppföljning pågår ständigt.

Viktminskningsintitutet registrerar allt i en databas. Ur denna faktabas har flera kliniska studier gjorts. Studier som resulterar i avhandlingar som presenteras på löpande band. Bland annat på senaste läkarstämman. Det finns vetenskapliga bevis på att viktminskningsinstitutets program är världsledande. Programmet används även på Karolinska Universitetssjukhusets viktminskningsenhet. All fakta finns dokumenterat!

Utmaningen för mig, som är en medelålders man, är inte att gå ner i vikt. Det gick enkelt! Min stora utmaning ligger i att behålla min nya vikt. Vi män kan rasa i vikt snabbt, men vi går lika lätt upp igen... Mitt problem är nog inte godis, snack eller onyttig mat. Mitt problem har varit för lite tid, för lite träning, för lite rörelse. Att fylla fyrtio, få barn, byta till ett stillasittande jobb leder nog ofelbart till "ökad gravitation"...

Jag har fått en massa uppmuntran från omgivningen. Fast en del personer säger ingenting. Förmodligen för att de inte ser någon skillnad. Jag är likadan! Jag ser aldrig om någon gått ner eller upp i vikt. Jag ser i och för sig inte om någon byter frisyr eller kläder. Jag antar att jag mer ser till människors inre kvaliteter. Det är väl bra? Jag tolkar det som bra i alla fall!

Men sedan har jag fått en del negativa kommentarer typ; "Det där verkar inte nyttigt!", "Låter onaturligt farligt!", "Jag har en kompis som tappade håret/blev galen/fick epilepsi!", "Det där kan verkligen inte vara nyttigt!", "Resultatet kommer aldrig att hålla!"

Fast vid närmare eftertanke har dessa kommentarer alltid kommit från knubbiga, lite bittra vänner...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar