fredag 8 januari 2010

The legend of Zelda


Jaha, då var man fast i skiten igen! Snacka om återfall... Finns det avgiftning? Rehab? Torken för oss som blir helt sålda på att rädda Zelda? Var finns hjälpen?

Nu är jag mitt inne i det drabbade riket Hyrule och försöker rädda prinsessan Zelda. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Jag och Zelda har en lång historia från de där första Nintendospelen via Gameboy och N64 och allt var det heter och har hetat. Nu är det på Wii, vilket är häftigare än häftigast!

Nu kanske du gäspar och tänker; "Bättre sent än aldrig..." Men då får du tänka på att jag precis passerat småbarnsåren med sömnlösa nätter och en massa annat. Då hinner man inte ägna sig åt sina hobbies, som till exempel TV-spel. Innan dess hade jag många och långa nätter med "syster" då vi utforskade Hyrule och kämpade mot alla de onda krafter som intagit riket. När vi hävde förbannelsen och befriade prinsessan Zelda var glädjen enorm. För att sedan utbryta i en klassisk separationsångest, men den depression som påföljd. Det var tider, det!

Vi skaffade vårt Wii för ungefär ett år sedan. Sedan dess har vi, speciellt sonen, spelat en del. Jag köpte ett Zeldaspel på en gång. Började spela lite, men kom av mig pga mycket jobb, många resor och allmän tidsbrist. Jag vet ju hur det är. Börjar man i äventyret fastnar man obönhörligt. Idag gick jag in i äventyret igen efter ett års paus! Jösses! Hur ska det gå!? Perfekt sysselsättning när den gråa slasktiden sätter in...

Fast jag kan inte låta bli att tänka på hur många gånger det där "våpet", prinsessan Zelda hamnar i problen. Problem som jag, Link, måste lösa! Hur dum får man vara!? Och varför ska alla attackera det stackars lilla riket Hyrule!? Det finns inga naturtillgångar, det ligger inte strategiskt till, det finns verkligen ingenting att ta! Det verkar snarare vara ett litet och primitivt jordbrukarsamhälle. Vem vill ha det? Låt det där "våpet" Zelda vara, och skit i Hurule!

Fast prinsessan Zelda vet att jag, Link, gör allt för henne och hennes rike!
Let the play begin...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar