torsdag 7 januari 2010

Que park?

I vår fastighet finne det ett garage i två plan. Det har varit uthyrt till ett parkeringsbolag i många år. Bolaget som hyrt ut dyra p-platser i vårt hus har kunnat tälja guld med kniv. Namnet på bolaget byts ständigt efter en massa sammangåenden och uppköp, men pengarna rullar in i den internationella koncernen.

När jag satt i bostadsrättsföreningens styrelse ifrågasatte jag varför vi inte drev garaget själva, med lite hjälp från vår förvaltare. Dessvärre var styrelsen på tok för rädd för den stora koncernen och de faktum att vi troligt skulle få betala ett skadestånd på en årshyra. En kostnad som vi skulle tjäna in på ett ögonblick... Dessutom är det ju en jättefördel för en bostadsrättsförening att kunna erbjuda de boende parkeringsmöjligheter, utan att behöva stå i kö i över ett år. Synd att de inte fattade det!

Den nya styrelsen har dock lyckats få loss ett garageplan, det som är lite mindre, då man planerar att bygga förråd här. Några platser behålls dock och hyrs ut till de boende. I alla fall ett steg i rätt riktning! Det stora bolaget hade nog ingenting emot att bli av med den delen av garaget, då de inte renoverats en enda gång under alla år... Färgen flagnar och taket håller på att rasa in. De skrattar nog så de kiknar, samtidigt som de räknar sina pengar.

Så därför flyttade jag min bil från det större garageplanet, där de stora bolaget huserar, till det lilla garaget där vi hade våra egna platser. Visserligen var inte alla bilar, som stått där tidigare, bortkörda. Men sådant kan väl hända när det är storhelger?

Nu har det dock utbrutit ut ett kaos. Alla parkeringsplatser verkar vara dubbelbokade. Det stora bolaget fortsätter att hyra ut platser i en lokal som de inte längre hyr. Jag tänkte då att jag får ställa tillbaka min bil på den plats jag hyrde förut. Men, se, det gick inte! Den platsen hade redan hyrts ut av det penninghungriga skitkoncernen!

Bra jobbat styrelsen!
Bra jobbat den internationella parkeringsutsugarkoncernen!
Que park?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar