fredag 8 juli 2011

Semester!

Äntligen!

När man var barn så var julafton den längsta dagen på hela året! Kommer ni ihåg!? Man bara led, och väntade... Långfredagen var också ganska trist. Sorgmusik på radion och en tråkig långfilm om Jesus var det enda som visades på TV. Ja, jag vet! Jag är skitgammal! Påskafton var också ganska trist. Man bara väntade och väntade på den där förbannade påskharen och det där djävla påskägget.

Men nu, som vuxen är både påsken och julen riktigt trevliga. Fast nu äter man ju sill, Janssons frestelse och nubbar. Det ökar ju trivseln rejält. Eller hur!? Årets absolut längsta dag är dagen innan semestern! Som den här djävla dagen har sniglat sig fram! Det är som att världsalltet bestämt sig för att håna mig! Dagen har varit överdjävlig! Så är det! (Fan, vad jag svär!? Det låter ju för djävligt! Jag får skylla på en blandning av frustration och trötthet. Jag är djävligt trött!) Dagen var lång! Mycket lång! Jag hann inte med allt! Men det skiter jag i! Det som inte hanns med får göras en annan gång. Så är det med det! Låååång dag!

Arbetsdagen tog i alla fall slut till sist! Nu är det SEMESTER! Jag ska vara ledig, ledig och ledig! I fyra veckor! Hallelulja, så skönt! Efter semestern ska jag jobba i tre veckor, varav en vecka är konferens. Sedan är det dags för våra två veckor "hemma" på Kreta. Tillsammans med hela de gamla Kretagänget!

Nu ska vi tillbringa fyra veckor i Skåne. Jösses!? Jag måste ringa en "jourhavande stockholmare" varje dag, Annars jag kanske börjar "skorra" på "rrr"!? Huvva!

Svåger har en lägenhet i "Västra hamnen" i Malmö, precis bredvid "Turning torso". Lägenheten bebos av hans dotter, "äldsta kusinen". "Äldsta kusinen" sommarjobbar just nu i Stockholm. Så hon bor i vår lägenhet och vi tar hennes lägenhet. Helt perfekt! Och dessutom får vi kattvakt! Toppen! Vi kommer att bo i "Västra hamnen" i Malmö. Det är ungefär som "Hammarby sjöstad" fast med havet, horisonten och Öresundsbrom som utsikt. Till skillnad mot lilla Hammarby kanal... Dessutom närheten till strandbad, restauranger, cafeér och hela Malmö.

Vi har lite planerat som måste avverkas;
  • Legoland i Danmark
  • Lejonparken i Danmark
  • Kiviks marknad
  • Pannkaksladan i Höganäs
  • Helsingborgsfestivalen (Jag gillar langos! Jag saknar "Vattenfestivalen"! Så är det...)
  • Besöka Gränna, Jönköping och Visingsö. Det här gör vi på vägen ner till Skäne.
  • Jag vill se konstmuseét Louisiana. De ska dessutom ha bra aktiviteter för barn. Sonen gillar ju museer...
  • Strand
  • Hav
  • Böcker
  • Släktträff med Skånesläkten. Alltså den släkt jag gift in mig i... Underbar familj! Inte lika inavlade som vi är på Söder.
  • Varberg
  • Torekov
Det blir en bra sommar! Och om det regnar drar vi in til stan eller över till Köpenhamn. Solen får vi ändå på Kreta! Nu är det SEMESTER!!!

2 kommentarer:

  1. Oj, ska ni bo i Västrahamnen i Malmö...ja det e inte långt från sambon o mig.

    Kommer ni förbi P-huset Anna vid kanalen så vissla...så kommer vi ut o vinkar från balkongen för där bor vi...hahaha....

    Hoppas att ni får det trevligt i Malmö för det är en fin stad.

    SvaraRadera
  2. Vi kommer nog få det toppen! Jaha, blir vi grannar!? Jag kan inte busvissla, men frun är suverän på det. Hör ni en rejäl vissling får ni ge er till känna!
    Ha en toppensommar!

    SvaraRadera