torsdag 28 juli 2011

Inte regn idag...

...utan ösregn!

Jaha, då var solen slut igen! Kanske för gott den här semestern. I alla fall om man får tro en del av väderleksrapporterna. Det blev ytterligare en dag för kultur! Värre kan man ju ha det...

Vi gick till Malmö museer. Vi började med "Teknikens och Sjöfartens hus". Här inrymdes två museer. Dessvärre höll man på att renovera vissa delar av museet. De delar som var bäst för barn. Hur tänkte man då? Varför gör man inte dessa renoveringar en tisdag i november? Varför i hela friden gör man det mitt i värsta semesterperioden? Huset var ju fullt av semestrande barnfamiljer som flydde undan det hemska semestervädret. Korkat av Malmö stad!

Utställningarna var mycket bra och pedagogiska. Ett minus för att många audiovisuella inslag inte fungerade. Trasiga datorer och kassa pekskärmar. Ett stort minus för ett bra museum! Vi lärde oss om kroppen och kollade in i en riktig u-båt. Det är trångt därinne! Så är det! Kassa museet bjöd dessutom på entrén eftersom så mycket var stängt. Typiskt! Då kan man ju inte klaga och gnälla...

Sedan gick vi till Malmöhus slott, bara ett stenkast iväg. Där fanns resten av Malmö museer. Det gamla slottet Malmöhus har byggts ihop med en modernare tegelbyggnad. Lite konstigt, faktiskt... Men det funkar! Fast jag tycker museet "spretar" lite...

I källaren fanns ett fantastiskt akvarium och terrarium. Helt ok, faktiskt! Fast vi har ju sett många akvarier de senaste veckorna. Bästa var akvarierna om de svenska fiskarna. Jag upptäckte till min förfäran att jag inte kunde skilja på mört och brax! Men gädda och aborre klarade jag av lätt. Lite sitter kvar efter alla fiskesemestrar i barndomen. Det fanns även en månskensgrotta full med en massa nattdjur.

Sedan sprang jag upp i museet för att se lite på de övriga utställningarna. Jo, jag sprang. Detta då vi bara hade en timme kvar till stängningsdags. En utställning handlade om "Mode utan midja" och handlade om kvinnligt mode under 20-talet. Är man intresserad av mode och kläder var den nog jättebra. Men jag svepte förbi snabbt. Mitt mål var utställningen "Spelar roll" som handlar om att när hemska saker händer talar vi ofta om offer och förövare. Men många gånger finns också en tredje part, åskådaren. Den som ser men kanske inget säger. Det visades upp dokumentation från nazityskland under andra världskriget, då en hel nation åskådare teg, Men även vardagliga mobbingsitiuationer. Mycket intressant och gripande. Men återigen haltade tekniken. Filmer och bildvisningar som inte fungerade, trasiga hörlurar och en massa annat teknikstrul gjorde att mycket gick om intet. Dumma, dumma museum! Jag ska försöka gå dit igen. För det här är en viktig utställning.

Jag hann se en del av konstsamlingarna också. Bland annat ett fantastiskt verk av Barbro Bäckström som prydda den stora trapphallen. Jag får försöka gå dit igen. Jag vill se mer av konsten och även hinna in själva Malmöhus slott. Och det kostar bara 40 pix att besöka alla dessa museum!? Det är bra!

Mer info finns här!

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att det blev som det blev på Malmö museeum...men jag håller med dig...knasigt att börja renovera ett sådant ställe mitt i semesterperioden.

    Man kan ju fundera på hur de tänkte...eller de tänkte nog inte alls!!!

    Ja regnigt värre blev det ju här i kära Malmö...

    Hoppas att vädret blir bättre för på onsdag drar vi till Norge, närmare bestämt till Stavanger o sen blir det ett ganska långt besök i London...

    Semester hälsningar från mig!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var ju lite tokigt! Men det var fina museum och med bra utställningar! Jag kommer återvända!
    Vi blir kvar i Malmö till på onsdag. Måste försöka hinna med ett besök på Louisiana innan vi åker vidare. Sedan blir det ett par dagar i Torekov och ett snabbesök i Varberg.
    Inte mycket sol den här sommarsemestern, men vi har faktiskt två veckor i Grekland framför oss. Så vi kommer få sol!
    Idag har vi varit på festival i Helsingborg hela dagen. Oj, oj, oj...
    Stavanger är jättefint! Och London med! Njut av semestern!

    SvaraRadera