lördag 9 juli 2011

Saknar färsk mat!

Mycket viktig i ett hem...

Kylskåpet pajade ju i veckan. Vi har tvingades käka en massa "take-away-mat". Hela veckan har det varit thaimat, pizza eller korvkiosk-mat. Sonen har fått dricka Festis till frukostgröten. Inte bra! Kylen gav upp veckan innan semestern. Det var inte sådär jättebra tajming,,, Det är en förvaring om att vi måste renovera köket snart. Mycket snart, faktiskt! Spisen och fläkten är av samma årgång som den trasiga kylen. Vi håller tummarna för att köket ska hålla ett par månader till!

I onsdags hittade frun ett kylskåp på Blocket. Det var precis samma modell och storlek som vi hade tidigare. Så det skulle passa in precis i det där hålet där gamla kylen hade stått. Bara 400 spänn!? Förmodligen hade frun prutat en del, Pinsamt!

Nu gällde det att handla snabbt! Jag var på jobbet. Kylskåpet fanns på Kungsholmen. Bara på andra sidan Tranebergsbron, från min sida alltså. Eftersom jag tog tunnelbanan till jobbet i morse var bilen hemma. Frun dumpade sonen hos underbara grannarna och tog bilen mot Kungsholmen och jag tog en rejäl pirra från kontoret och tog mig mot tunnelbanan. Jag och pirran kom ombord och åkte över bron, in mot stan. Då ringer frun.

Min fru är världsbäst på att köra bil, säger hon i alla fall. Och hon hittar överallt, säger hon det med. Stämmer det!? Nepp! Jag försöker förklara att jag är född och uppvuxen i denna stad, medan hon faktiskt är inflyttad i vuxen ålder. Men det hjälper inte. Hon lyssnar inte och så blir det skitfel hela tiden... Hon kom till rondellen vid Lindhagensplan där hon snurrade fel ett par gånger och tog fel avfart, med den påföljden att hon hamnade på samma bro, fast på väg ut från stan. Och det i värsta rusningsköerna! Ja, ja, det var bara att vänta på henne en halvtimma...

Vi hittade så småningom adressen och köpte ett kylskåp av en trevlig kille. Han hjälpte oss att baxa ner den till bilen. Hela skiten gick in i bagaget. Fast vi fick binda fast den rejält och åka hem genom bilköerna med halvöppen baklucka. Men det gick! Väl hemma fick barnvaktande bästa granne hjälpa till lite med att baxa in åbäket. Och nu står det där och surrar så fint och tryggt! Nu kan vi dricka kall mjölk igen!

Jag berättade för killen som vi köpte kylskåpet av hur jobbigt det var att vara utan ett fungerande kylskåp. Och hur dåligt tajmat det var med ett kylskåpshaveri veckan innan semestern. Killen tittade på mig och berättade att de hade varit utan kök i två månader! Jag måste helt enkelt lära mig att hålla käft lite då och då och sluta gnälla så mycket!

Så får det bli! Nu ska jag ut i köket och krama om kylskåpet! Kali nichta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar