torsdag 21 juli 2011

Kulturella killar!

Ett mycket vackert museum - Glyproteket i Köpenhamn...

Det regnar och regnar här i Skåne. Resten av världen, eller i alla fall Sverige, verkar ha sol och strand. Men inte vi! Det pissar ner!

En perfekt dag för kultur! Jag och sonen åker över till Danmark och kollar in Glyptoteket. (Tredje gången i Danmark på en och en halv vecka!? Jag är väl en "globtrotter"!?) Jag har inte varit där sedan 90-talet, tror jag. Kommer jag fortfarande tycka att det är så vackert som jag minns det!? Frun vill inte följa med. Hon tar bilen "hem" till Lund istället och umgås med sin mor.

Vi promenerar till Malmö Centralstation. Den ser helt annorlunda ut nuförtiden! Jag lyckas hitta en biljettautomat och lösa biljetter med "Öresundståg". Jag hittar till en helt nybyggd perrong. Det var då jag kommer på det! Den "nya" citytunneln har ju förändrat hela stationen och hur man reser till Köpenhamn! Ny tunnel, nya stationer och sedan över bron till Köpenhamn. Vi var där på ett litet kick! Häftigt att bo så nära Europa som man gör här i Skåne!

Vi strosade omkring lite på Ströget innan vi tog oss till Glyptoteket. Jo, det var lika vackert som jag minns. Sonen gillade de vackra marmorstatyerna med motiv från den grekiska mytologin. Jag har ju berättat dessa sagor för honom sedan han var liten bebis. Fantastiska sagor! Mycket bättre än fåniga bilderböcker!

Sonens favoritstaty var den som föreställde Perseus när han halshugger Medusa. Ni kommer väl ihåg? Medusa är den hemska kvinnan med ormar i håret. Alla som ser henne i ögonen förvandlas till sten. Men Perseus besegrar henne till sist. Han använder dock den döda Medusas huvud till att förstena Atlas och på så sätt bildades Atlasbergen. En annan sak som faschinerade sonen var de egyptiska fynden, speciellt mumierna. Han har sett mumier förut då vi gått på "mumiesafari" på Medelhavsmuseet i Stockholm.

En annan sak som är bra med Glyptoteket är deras café. Där har de fantastiskt goda bakelser. Prova själv! Mer info här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar