söndag 17 juli 2011

Safari...

Givskuds Zoo, eller "Lejonparken" som alla kallar den...

Vi vaknade, gick upp och käkade hotellfrukost. Barnen hade en egen pannkaksbuffé. Den uppskattades av sonen. Hans frukost bestod bara av socker. Inte en vitamin så långt ögat nådde. Pannkakor med nutella och strösocker. Huvva! Ja-ja, det är semester...

Sedan åkte vi till ett fantastiskt zoo, eller safaripark. Man åker runt i bilar och tittar på alla fantastiska djur. Ibland kommer man till en parkering, där man får lämna bilarna och ta lite olika promenader till inhägnader, eller in i inhägnaderna, för att hälsa på mer djur. Giraffer, flodhästar, noshörningar, gorillor, getter med underbara killingar, lemurer, elefanter, små apor, stora apor, zebror, andra bruna fyrfotade randiga djur och så lejonen. Lejonen!! Jösses vad de är vackra!

Det var hos lejonen jag fick dagens enda raptusutbrott. Jag skrek för mitt liv! Som jag skällde ut frun! Jösses! Saken är den att frun öppnade bilfönstret när vi var inne i lejonburen. Hon ville nämligen få en bra bild på den majestätiska lejonhannen som låg och vilade invid ett stort köttstycke mat. Ni förstår väl att det är strängt förbjudet att veva ner rutan på bilen när man är inne i en lejonbur!? Frun tyckte jag överreagerade när jag kastade mig över henne, drog in henne genom fönstret, tryckte ner henne i sätet och fick upp fönstret igen. Allt på en tiondels sekund. Inte ett tack fick jag för att jag räddade familjen från en tragedi!? Det var först senare, när vi var ute ur buren, som jag tänkte att jag kanske skulle kastat av frun och kameran där inne i lejonburen. Så kunde hon ha fått sina bilder. Vi kunde ju alltid köra tillbaka till buren och hämta upp henne senare på kvällen... Hmmm! Eller kanske inte!?

Jag kommer aldrig mer besöka trista Kolmården eller futtiga Skansen! Danmark kan det här med zoo! Det finns flera fantastiska safariparker i det här landet. Jag rekommenderar verkligen ett besök på Givskuds zoo. Vi har även tidigare varit på Knuthenborgs safaripark, som ligger nere på Lolland, nära Rödby. Det är värt ett besök det med! Men åker ni till Knuthenborg så ska ni ha med picknick!

Vädret var ömsom regn, ömsom ösregn. Men vi hade ibland lite uppehållsperioder som varade i typ tio minuter. Mina regnkläder är kvar i Stockholm så jag fick köpa en ful regnponcho, vilket var en bra investering. När det regnade som värst flydde vi in i bilarna och när det regnade mindre var vi ute och promenerade bland djuren...

Djur är kul och lärorikt! Idag har jag sett in i en vargs öga på mycket nära håll. Jag fick även chansen att sitta bredvid en jättestor gorilla. Vid båda tillfällerna fanns det en glasruta mellan mig och djuren, men det var fantastiskt att komma så nära! Mer zoo till folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar