tisdag 26 juli 2011

Grått, grått och regn, regn...

Det här är Åsa Omrell, tillsammans med sonen, som drejar...

Den skånska sommaren visar sig fortfarande från sin rätta sida. Grått och regn! Vad skulle vi hitta på idag!? Vi hade fått ett tips från en av sonens klassföräldrar och något som hette "Wallåkra Stenkärlsfabrik" och som ska ligga i Vallåkra, strax utanför Helsingborg. Vi "googlade" lite och fann lite mer information. In i bilen och iväg...

Vi hittade till stället tack vare vår GPS. Vi kom till en otroligt fin och vacker fabrik, beläget i utkanten av ett naturreservat. Då vi var där lite för tidigt tog vi en skön promenad i den omgivande skogen. Natrureservatet var som en orörd trollskog som omslöt oss. Vädret var varmt, lite kvavt och jättemulet. Men en promenad i trollskogen var nästan magiskt.

På Wallåkra Stenkärlsfabrik hade man rustat för barndrejning. Alla barn fick chansen att känna på lite äkta lera och att dreja. Hur kul som helst. Fabrikören, VDn och eldsjälen bakom hela Wallåkra Stenkärlsfabrik var den som hanledde barnen. Hon visade sig även vara en fantastisk pedagog både mot alla barn och deras föräldrar, som hela tiden skulle lägga sig i... (Alltså frun!) Sonen gjorde en otroligt fin skål, som blev helt jämn, vilket inte är det lättaste. Tro mig, jag vet!

Sedan åt vi en fantastisk lunch! Jag rekommenderar verkligen deras kräftskagentoast! Dessutom hann vi med vandringar i verkstaden, ugnen och butiken. Vi hann även se historien om fabriken och om hur man har byggt en kopia av den gamla bränningsugnen för att rädda hela fabriken och kunna rädda deras fortsätta verksamhet. Bra jobbat!

Jag köpte mig en jättekruka som är sagolik vacker! Frun försökte klaga, men tystnade snabbt. Jag köper aldrig något till mig själv, medan frun strör en massa pengar på skitsaker. (Sådana som jag sedan kastar efter ett tag...) Det blev en mycket bra dag trots det skånska skitvädret!

Nu åker ni till Wallåkra Stenkärlsfabrik! Kolla här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar