tisdag 1 mars 2011

Man kan väl få drömma lite?

Κύπρος/Cypern

Jag har faktiskt aldrig varit på Cypern!? Det har liksom inte blivit av... Många av tjejkompisarna åkte dit på sol- och badsemester på 80-talet. Mycket festande blev det och en hel del romanser med Costas, Georgios eller någon FN-soldat. Alltså de där FN-soldaterna måste ha varit i himlen under sin tjänstgöring på Cypern! I alla fall under sina permissioner. Annars kanske de inte hade det så kul när de skulle bringa fred i religiösa motsättningar.

Jag vill gärna åka dit! Maten är ju fantastisk! Jag älskar ju grekisk mat och turkisk mat! Faktum är att de är ganska lika varandra, även om de grekerna och turkarna försöker hävda motsatsen. Överallt i världen dricker man "turkiskt kaffe", utom just i Grekland, där heter det "grekiskt kaffe" och naturligtvis är det samma kaffe... Jag älskar mezes! Det finns en massa goda viner från Cypern vilken måste avnjutas!

Jag vill se de vackra Troodosbergen, som faktiskt finns med på UNESCOs världsarvslista. Jag visste inte att det fanns berg med på den listan. Jag trodde det mer handlade mer om byggnadsverk... Typ, Visby!? Man lär sig något nytt varje dag! Så är det! Jag skulle gärna vilja åka in i den turkiska delen av Cypern. Varför är ön delad? Varför kan aldrig muslimer och kristna leva sida vid sida? Gandhi hävdade ju att alla religioner är det samma. Om man kallar Gud för Allah, Buddha eller Shiva spelar ingen roll! Varför fattar man inte det på Cypern? Här finns en delad huvudstad. Är inte det helt ute!? Har ni hört talas om Berlinmurens fall? Kom igen! Riv skiten!


Oj, här ligger jag vid poolen och väntar på min paraplydrink!

Sol, värme och avkoppling är ju en viktig del av semestern. Jag lyssnar på en bra ljudbok och smuttar på något läskande. Frun sover på sin solstol. Det gör hon alltid! Jag vet inte någon som kan sova så mycket som frun. Men hon behöver det! Sonen plaskar i poolen, äter alldeles för mycket glass och skojar på barnklubben... Värre kan man ju ha det!

På kvällarna utforskar vi de lokala tavernorna. Visste ni att halumi kommer från Cypern? Gott som förätt. Grillad med lite olivolja och citron över. Och sedan alla smårätter och röror. Mmmm! Dricker de retzina? De borde de göra!


Drömresan!

När vi sedan kopplat av på Cypern så kan vi vara lite mer kulturella och aktiva i vår turism. Jag vill se tempelstaden Angor Wat i Kambodja. Jag vill åka på en rundresa och utforska det faschinerande landet med sin periodvis tragiska historia.

Vi har giftet i oss! Alla i familjen! Vi borde renovera köket eller lägga pengarna på en masssa andra förnuftiga saker. Men det gör vi inte! Vi reser! Och vet ni vad!? Det är en investering!

Att resa är en investering i livskvalitet! Så är det!


Bloggar du? Kolla här!


Solresor - Resor med charter, sista minuten, hotell och flyg

2 kommentarer:

  1. Olof - nu är jag rädd att du har missuppfattat det igen!!! Turkisk och grekisk mat är INTE så lika som du påstår!
    Klart slut punkt.

    ;)

    SvaraRadera
  2. Nja, mer likheter än skillnader...
    Mezes, röror, raki liknar ouzo. Det märks att de gamla ärkerivalerna har mer gemensamt än vad de tror.
    Fast visst finns det skillnader. Se på Sverige och Norge. Norge har ju skitmat! "Kötteboller" och "Fiskeboller". En macka till lunch. Blä!
    ;-D

    SvaraRadera