tisdag 8 mars 2011

Fettisdagen

Semmelfrossa!

Dagen började ganska lugnt! Jag och sonen åkte in till ögonsjukhuset för en rutinundersökning av sonens ögon. Allt var bara bra! Inga nya glasögon behövdes, vilket är skönt! Sonen var jätteduktig och koncentrerad under hela undersökningen. När vi lämnade optisten märkte jag att han var lite sur och trumpen. När vi kommit till dörröppningen ut mot väntrummet brast det för sonen och han sade, lite för högt; "Där ser du pappa! Man får ALDRIG något klistermärke på det här stället!!" Jag kvävde ett gapskratt och fick ut oss ur byggnaden snabbt. Bra, sonen! Hoppas piken gick fram!

Jag ringde en av sonens lärare för att höra var klassen var på väg. Det är nämligen utflyktsdag idag. Det visade sig att de var på väg in till city för att mata fåglarna vid strömmen. Jaha, då fick vi en lite "håltimme" inne i city i väntan på klassen. Vi körde från ögonsjukhuset på Kungsholmen och in till city. Jag hittade ett parkeringsgarage i närheten av Drottninggatan. Sedan gick vi och fikade på "Hurtigs konditori". Det sägs vara det här konditoriet som Ture Sventon köpte sina semlor, eller "temlor". Fast i boken heter konditoriet något annat. Ett tag sålde man semlor året runt här. Fast nu tror jag stället bytt ägare ganska många gånger... Men semlan var fluffig och god!



Privatdetektiven Ture Sventon med en "temla"...

Vi mötte upp klassen nedanför operan vid strömmen. Sedan började min arbetsdag! Jag hann med ännu en semla till vid ett kundmöte. Och naturligtvis åt vi selma efter middagen. Semlor är gott!

Den godaste semlan någonsin finns på lilla "Lisas café och hembageri" som ligger på Skånegatan 68! Så är det! Hembakt "kompakt" bulle, egenlagad mandelmassa med bitar i, och vispad grädde som ser ut som vispad grädde. Inte från en gräddsifon! Det är skillnad det! Testa själv! Lisa är dessutom väldigt trevlig, vilket gör det roligare...

Mer om fettisdagen finns här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar