söndag 25 april 2010

Vårtecken



Inte vår balkong, men vår ser ut ungefär såhär...



För några år sedan lät vi bygga balkonger på huset. Alla lägenheter, alltså de som har fönster åt gården, fick möjlighet att göra detta. Sedan dess har vi en liten "micro-uteplats". Helt plötsligt så började den tråkiga utegården att leva. Folka spenderade tid på sina balkonger, gården fylldes med röster och glada skratt. Alla började hälsa på varandra. Lägenheterna längst ner i gårdshuset är ganska små och mörka, men nu har lägenheterna fått riktigt stora markterasser. Så nu grillas det för fullt på gården! Det är någonting visst med doften av tändvätska och kol! Det är verkligen vår!

Idag tvättade jag balkongen ordentligt. Vet inte hur den blivit så smutsig? Kanske är det vulkanaska!? Eller bara skitig stadsluft... Jag oljade in trätrallen och möblerna. Det blev riktigt fint! Sedan släpade jag hem lecakulor och blomjord från Konsum. Det var riktigt tungt! Kom ihåg inför nästa år; Handla jord på ett shoppingcenter och kör hem skiten! Men jag fick säkert en massa nya muskler av att bära hem skiten längs Söders gator!

Jag har tänkt plantera krasse, både de som växer som buskar och de som slingrar sig, samt testa med några solrosor. Blommorna är vackra och lättskötta. Har dessutom en massa barndomsminnen av dessa blommor... Fröna ligger i blöt och väntar på att planteras imorgon. Sedan är det bara att vänta på hur vår trista balkong förvandlas till en grön oas!

Nu är det vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar