måndag 5 april 2010

Annandag påsk


Helgen drar vidare. Vi är lediga och avkopplade. Glada och mätta!

Ni kan väl helgrutinen, va´!? Sova länge och sedan sen frukost. Sakande dock vår morgontidning! Vi älskar att äta en lång frukost och läsa vår DN från första till sista sidan. Men inte idag.

Frun skulle dessvärre iväg och jobba kvällspass idag. Många som reser hem eller bort idag, så hon hade en hel del att göra... Jag och sonen bestämde oss för att vara kulturella killar idag. Vi gick till ett, för oss, nytt museum. Nämligen Nordiska Museet! Ett fantastiskt museum! Har inte varit här på evigheter. Jösses vilket roligt och intressant museum!

Vi lånade ett par hörlurar och gick en vandring genom samlingarna. Vandringen hette "Barnens favoriter" och vår guide var ingen mindre än Gustav Wasa. Vi fick se höjdpunkterna i alla utställningar. Sonen var lyrisk!

Sedan gick vi och käkade lunch på en av de bättre museerestaurangerna vi har i denna stad. Och jag har varit på alla. Så jag vet! Sonen åt pannkaka och jag åt en mycket god sallad.

Jag måste ta kompledigt någon dag och vandra runt på detta museum med egna hörlurar. Utställningarna var roliga och intressanta. En fantastisk utställning om samekulturen, underbar utställning om boende i olika samhällsklasser förr, kläder och mode genom tiderna och en massa annat intressant. Jag ska ha en heldag där och gå alla vandringarna för mig själv. Det ser jag fram emot!

Kali nichta!


PS Imorgon börjar arbetsveckan. Kortvecka igen!? Hur ska jag hinna med... Puh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar