torsdag 29 april 2010

Mindre smart...


En bra mobil! Inte lika ball som chefernas, men jag vill inte ha något annat än Nokia...

För någon vecka sedan fick jag en ny mobiltelefon. Den gamla hade börjat krångla lite och det var dags för något nytt. Jag har alltid haft en mobiltelefon från Nokia. Sedan urminnes tider, faktiskt! I alla fall sedan 90-talet när det "vanliga" folket började använda mobil.

När jag bodde på Korfu satte man upp den första mobiltelefonimasten på sommaren 1994, inför ett toppmöte inom EU, som ägde rum där. Det var för övrigt då som vår dåvarande stadsminister, Carl Bildt, skrev på Sveriges ansökan om att få vara med i unionen. Jag hade då en mobiltelefon som hängde i bältet och räckte ner över hela låret. Den vägde typ fem kilo. Folk i omgivningen var djupt imponerade. Varje gång telefonen ringde var man tvungen att springa ut från kontoret och rikta antennen mot bergstoppen, den där masten fanns. Oftast hörde man ingenting då den som ringde befann sig i någon radioskugga någonstans...

Jag fick min nya mobiltelefon och gör som alla gamla gubbar gör. Jag läser nämligen instruktionsboken! Den är ungefär lika tjock som Koranen Och lika komplicerad... Fast jag tror nog Koranen är intressantare än manualen för min Nokia mobiltelefon! Naturligtvis förstod jag ingenting. Men jag lyckades dock föra över hela telefonboken och alla mina bilder till den nya telefonen. Hallelulja! Sist blev jag av med halva telefonboken. Det är inte kul!!

Jag har också fått till lite personliga inställningar och fixat de signaler jag vill ha. Jag är nöjd! Telefonen fungerar! Den ringer, jag svarar, jag lägger på. Perfekt! Har inga större krav!

Får några år sedan bestämde arbetsgivaren att alla skulle ha en telefon av ett annat märke! Jag bröt, naturligtvis, ihop. Krishantering och bearbetning startades. Det var nästan så att man började kalla in företagshälsovården för att ta hand om mig. Det hela slutade med att jag, som enda undantag, var den enda i det stora amerikanska företaget fick ha en finsk Nokiatelefon. Man har alltid nytta av sina gamla dramakunskaper! Senare visade det sig att den där andra telefonen var så kass, så alla fick byta ut dem mot andra märken...

Visste ni att det är lika korkat att ha ett "fågelkvitter" som ringsignal så här års som det var när jag promenerade runt i Kairo och hade ett "minaret-utrop" som min ringsignal!? Jösses vad jag har hållit på att missa många samtal!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar