måndag 15 mars 2010

Sluten anstalt


Finsk paraplydrink


Finsk isbrytare


Upp tidigt som satan imorse! Gick bättre än förväntat, då jag somnade redan vid 22 tiden igår. Man blir trött av skidsemester!

Upp och packa det sista, barnflicka kom 06.30, jag tog taxi ut till Arlanda 06.40. Resan gick bra! Inget skak eller knak eller störta alls! Toppen! Jag är så nöjd med det lilla...

Buss till skogarna utanför Helsinki. Lunchbuffé väntade på oss. Och sedan intensivt konfererande. Det är alltid kul att träffa alla de nordiska kollegorna!

Hotellet vi bor på är ett "Spahotell". Vi hade tillfälle att besöka "spa anläggningen" eller bada sauna. Man gillar visst sauna i det här landet. Det gör inte jag! Jag gick till och "spaaade" (Heter det så? Tror inte det! Skit samma!) Det var en överreklamerad anläggning. Den bestod av en liten, ynka, pynka, pyttebassäng, med lite bubbel i ena hörnet. Hepp! Det är ett finskt spa! Inte nöjd kan jag säga! Inte som "Selma Lagerlöf Spa" i Sunne eller "Löögar Spaa" i Reykjavik. Kanske finnar nöjer sig med det lilla?

Vi hittade en bar som kallade sig för "Spa café". Inredningen påminde om Moskva 1979. Innan Gorbatjov och "Perestrojka". Ett glas vin, som smakade finkel kostade 9 Euro. Jag håller mig nykter!

Sedan var det dags för middagen. Men vad i hela friden gick fel!? Vi bjöds på någon billig smaklös rotfruktslåda!? Och till det var det korv!? Av den lite tjockare varianten. Dessutom tog korven slut! Så jag åt mig mätt på sallad och bröd. Till detta bjöds på öl (blä!) eller cider. Ingen risk att bli slirig här inte! Trist och tråkigt. Måste ha blivit fel vid beställningen, hoppas jag. Annars ligger vi risigt till. Hoppas det blir bätte de andra dagarna!

Rummen är helt OK! Och dessutom slipper vi dela rum som sist på konferensen som blev till lägerskola. Hallelulja! Sitter just nu och fiser i sängen. Måste bero på all rotfruktslåda...

Hyvää yötä!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar