tisdag 23 mars 2010

Semester


Sitter på hotellrummet i Sundsvall och drömmer mig bort...

Vi håller på att planera sommarsemestern. Vi funderar på att bila ner genom Europa och uppleva lite "smultronställen" på vägen. Vet någon något om Ligurien i Italien? Vi funderar på ett boende på "Blomsterrivieran". Behöver inte nödvändigtvis vara direkt på stranden. Gärna i en liten byhåla. Vi har ju bilen med oss och kan ta oss runt... Skulle vi bli uttråkade kan vi alltid dra till Monaco eller Frankrike. Hör gärna av er med tips!

När jag var tre år fick pappa ett resestipendium till Italien Vi bodde i en månad i Arma di Taggia, nära San Remo. Just på "Blomsterrivieran" i Ligurien. Vi åkte tåg hela vägen ner. Jag antar att man gjorde det innan chartern slog igenom ordentligt? Under två veckor var dessutom mormor med oss. Hon bodde i lägenheten bredvid vår.

Man minns ju inte mycket som treåring. Men jag hävdar att jag har mina första barndomsminnen från denna tid. Jag minns lägenheten vi bodde i, städerskan Stefania, min spjälsäng, alla som klappade på mitt huvud för att jag var ljusblond. En massa minnen som ingen har kunnat återberätta för mig. Sedan "minns" jag en massa andra saker. Saker som säkerligen blivit återberättade för mig om och om igen och sedan transformerats till mina egna minnen...

Vore kul att se allt igen! Inte för att jag kommer ihåg så mycket eller för att det skulle se ut som det gjorde 1969. Men för att det är en ny del i Europa för oss. Vi rör oss ju mest i Grekland.

Läser kartböcker och söker lägenhetshotell. Att drömma är halva resan! Glad sommar! Vi släpper dock inte Grekland som redan är bokat i augusti-september...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar