lördag 27 mars 2010

Begränsad...

Ensam med fotboja...


Frun har arbetat hela helgen, så jag har ju varit ensam med sonen. En lite halvkrasslig, halvsnorig, småhostande gnällspik. Det gör ju att man blir lite begränsad i sin rörelsefrihet. För att inte säga "totalt fast i skiten"! Puh!

Vi tog en lång skön lördagsmorgon. Sen frukost, lite melodikryssande och sedan skrotade vi runt i pyjamas hela förmiddagen. Sonen var bjuden på födelsedagskalas på eftermiddagen. Jag såg genast min chans till att springa lite ärenden såsom handla mat, blommor, städa lite, hämta upp påskpyntet från källaren och en massa annat. Jag skulle nog hinna med det mesta på de två timmar som kalaset skulle ta. Perfekt! Och dessutom få lite tid på egen hand, utan "fotbojan"!

Lite sena sprang vi in i leksaksaffären och köpte en födelsedagspresent. Födelsedagsbarnet ska visst vara mycket förtjust i lego, så de fick det bli. Hoppas det uppskattades! När det var dags för lämning vid kalaset fick sonen psykbryt. Ett rejält sammanbrott. Han ville absolut inte vara själv på kalaset och vägrade att ta av sig ytterkläderna och lämna ifrån sig födelsedagspresenten.
Så jag fick följa med in på kalaset en liten stund... Hela tiden sneglade jag på klockan och såg hur min tidsram krymte och hur min frihetsstund sakta men säkert försvann minut för minut.

Naturligtvis blev jag kvar under hela kalaset. Det blev ingenting med allt det där jag skulle göra. Men jag hade det ganska trevligt i alla fall. Jag satt och fikade med några andra dagisföräldrar. Då vi är nya på förskolan kännar jag inte till alla barnen och deras föräldrar ännu. Så det var både trevligt och lärorikt. Kalaset var trevligt för alla och avslutades med en skattjakt till godispåsarna.


Örat har tre delar, ytterörat, mellanörat och innerörat. Längst in i hörselgången sitter trumhinnan. Innanför trumhinnan ligger mellanörat, som är ett litet hålrum som normalt är gasfyllt. Vid öroninflammation har man en varig inflammation i mellanörat.


När kalaset höll på att avslutas började sonen gråta hejdlöst. Han hade jätteont i ena örat. Han hade klagat lite tidigare under dagen, men jag trodde det kunde vara en vaxpropp. Hade tänkt spola det lilla örat på kvällen. Men nu blev det andra planer. Medan jag talade med närmaste kvällsöppna lättakut gick vi till apoteket och köpte Alvedon. Sonen storgrät och höll sig för örat hela tiden. Vi fick en läkartid lite senare på kvällen. Sonen blev bättre av Alvedonen och fick vila lite innan vi gick till akuten,

Örat var lite rött men ingen anledning till antibiotika. De sätter ogärna in det nuförtiden. Mer Alvedon ett par dagar och skippa simskolan imorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar