tisdag 16 mars 2010

Frustrerad



Konferensen fortsätter i kalla Finland. Visserligen är det mycket soligt och vackert, men vi sitter ju inomhus och jobbar...

Vi får mycket gjort och det är, för det mesta riktigt kul. Vi börjar glömma floppen till middag och är mätta och belåtna igen.

Idag har vi arbetat i mindre grupper idag, indelade efter de produktportföljer företaget har. Tillsammans har vi lagt upp strategier och planer för alla de nordiska länderna. Lite hämmande är det att allt ska göras på engelska, så att finnarna hänger med. Men det går ändå över förväntan. Jag är ju mer van att arbeta på skandinaviska och förstår de mesta av danskan och norskan. Även om "jysk", danska från Jylland eller "bergensiska", norska från Bergen kväver lite extra skärpning för att fatta.

Idag blev jag dock lite frustrerad över att de nordiska cheferna ibland tycker och handlar helt olika. Dessvärre tycker jag "si", medan en av cheferna tycker "så". Trist att han inte förstår att "si" är så förbannat mycket bättre än "så". Speciellt eftersom vi snackat om "si" i evigheters evighet. Så nu vet jag inte om det blir "så" eller "si". "Si" är dessutom en mycket lönsam investering i kompetens! Hur ska jag planera? Vad ska jag säga? Han tror förmodligen att jag vill "si" för att det är mycket roligare, Men där har han fel! Jag tycker så, alltså "si", för att det är den bästa lösningen för företaget. Och så är det!

Jag ska nog inte ta upp frågan på ett par dagar och sedan ta upp saken igen när jag lugnat mig lite! Eller så skiter jag i hela skiten!

Nu ska jag piffa lite inför galamiddagen! Har jag tur bjuds vi på leverlåda, eller någon annan rolig traditionell maträtt ur det finska köket. Hoppas det räcker till alla...

Imorgon ska vi åka till en välkänd restaurang och käka sniglar. Det ska bli gott!

Hyvää yötä!


FÖRTYDLIGANDE:
Jag älskar mitt jobb! "Si är bättre än "så", spelar ingen roll om ingen förstår... Basta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar