torsdag 4 mars 2010

Handelsresande

Suddig tapet i Sundsvall


Idag har jag varit och jobbat lite i Hudiksvall. Trevlig stad och trevliga människor! Jag gillar verkligen Hälsingland. Förmodligen är det alla underbara sommarminnen från barndomen, då vi hade sommarställe där...

Sedan vidare till Medelpad och Sundsvall. Sundsvall är en stor liten stad! Vackra stenhus, utsmyckade med en massa krusiduller, överallt. Efter den stora branden, någongång i forntiden, lät man bygga allt i sten. Fint är det! Men en rysligt tråkig stad! Sådär, nu är det sagt! Sundsvall är trist, vägen hit är trist, hotellet är trist och jag längtar hem.

Jag bor i ett stort rött hus av plåt. Inte en enda krusidull så långt ögat når! Huset inrymmer, förutom hotellet även kongresscenter, restaurang, biopalats. Rummen är små, men helt OK. Förutom en ful fondtapet. En enormt stor bild på en taggbuske, med några bär på grenarna. Hela fotot är taget med en oskärpa, vilket gör att jag går och kisar och tror det är fel på mina linser. Ja, ja, tapeten är ju inte lika gräsligt ful som den jag hade på hotelrummet i Gävle. Stora blommor, i grönt och rött och svarta fåglar!? Burr!

Folk är mycket vänliga här uppe! Alla hejar, småpratar och är tjenis med varandra. Tro inte att du kan åka ifred i hissen, utan att någon liten glad människa kommenterar vädret eller har ett litet inlägg i största allmänhet. Tanten i receptionen var inget undantag. Hon pratade om ditt och datt, drog kort, överlämnade nyckel och parkeringsbiljett. Sedan sade hon; "Och om du vill ha fribiljett så är det bara att säga till..." Jag såg frågande ut. "Ja, alltså till torsdagsdansen på Aveny." Och så blinkade hon. Blink!? Flirtar tanten? Det kända dansbandet är här och spelar på hotellets dansrestaurang. Hela hotellet dräller av handelsresanden som lagt in kundbesök här i staden bara för att kunna vara med på torsdagsdansen. "Jag tänkte att det kunde vara bra att veta" Blink! Helt klart att tanten gillar lammkött! Om man nu kan kalla en medelålders man på 44 för "lammkött"? Men jämförelsevis var jag det lilla lammköttet...

När jag kom upp på min våning låg det en dimma av hårspray i hela korridoren. Det visade sig att en massa tanter satt och förfestade i rummet invid mitt. Det verkade ha jättekul. Jag tänkte att om de får ragg ikväll så hoppas jag de satsar på "bortamatch". Jag vill nämligen inte ha en massa efterfest eller högljudd fylleälskog i grannrummet.

Jag packade upp min medhavda sallad och jobbade undan en del innan jag kollade lite på TV. Somnade hyfsat tidigt vilket var skönt. Har inte sovit så bra den senaste veckan. Tanterna och alla andra skötte sig exemplariskt. Inga fylleorgier eller andra skandaler.

Jag undrar om jag ska blinka till receptionstanten när jag checkar ut? Hon skulle bli skitförvirrad! Blink!


FÖRTYDLIGANDE:
Jag älskar mitt jobb! Men ibland längtar man hem! Jag tror det är nyttigt att längta hem! Så det så!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar