söndag 14 november 2010

Min dag!

Alltså fars dag!





Jag hade en jättetrevlig söndag! Det var ju "Fars Dag"! Fast jag gillar egentligen inte de där pådyvlade konstiga kommersiella högtiderna. Ni vet som "halloween", "valentine/allahjärtansdag" eller "mors/farsdag". Dagar som bara handlar om att konsumera. Varför firar vi inte "menlösa barns dag"!? Jag bara undrar? Det skulle kanske inte fungera rent kommersiellt!?

Idag var det fars dag, gudbevars. När jag gick upp hade frun fixat till en värstingfrukost. Mycket gott, trevligt och uppskattat. Jag fick även en liten present. Jag som nästan glömt det där med fars dag... Därefter gjorde vi det som vi gör bäst i vår familj. Vi drönar! Vi gick omkring och hasade i våra pyjamas och morgonrockar. Sonen kollade lite "Bollibompa", frun låg och läste jag gosade med katterna och tog en liten tupplur.
Myyyys! (Som bror skulle säga...)

Sedan fick vi fixa morgontoaletten snabbt eftersom vi hade latat oss för länge. Vi skulle nämligen åka till Boulebar på Surbrunnsgatan. Ligger visserligen i Vasastan men trevlig ändå. Kolla här! Jag har varit här en gång tidigare med jobbet, då vi hade konferens. Trevligt, gemytligt och roligt! Men Boule!? Det är ju hur kul som helst! Har jag blivit värsta pensionären? Progressiva glasögon och boule!? Bådar inte gott...

Vi ät en jättegod brunch! Inte överdådig, men lagom. Mycket trevlig personal såg till att vi mådde bra. Åldrarna var blandade. Allt från barnfamiljer till pensionärer. Det var jag och frun med sonen, svåger med dotter storkusinen och svärfar. Så vi spände över åldrar, från sex år till sextiosju. Det tycker jag är häftigt! Generationer tillsammans.

Efter maten väntade boulespelandet. Det är alltid kul att tävla med frun och hennes familj. De är så himla tävlingsinriktade! Sonen är det likaså, men jag brukar tala om för honom att; "Det är inte så viktigt att vinna, det viktiga är att man är med!", och då brukar hela den där familjen jag gift in mig i då dåndimpen! En del av dem fuskar till och med i kortspel!? Allt för att vinna. Hallå!!!?

Vi delade in oss i lag och spelade "Farsorna" mot "barnen", dvs jag, svåger och svärfar i ett lag och sedan frun, sonen och storkusinen i ett lag. Det är verkligen kul med boule. Jag som har ett katastrofalt bollsinne fick in ett par bra träffar på slutet. Sonen fick in ett par rejäla träffar. Man kan spela över generationer, umgås och ha kul. Jag ska gå dit flera gånger! Jag och frun ska börja spela boule! Så är det! Så får det bli! Hur kul som helst!

Jag börjar väl bli gammal, och jag gillar det skarpt! En toppendag! Tack kära frun!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar