tisdag 16 november 2010

Kallt!

Kallt...


Hemma har det ju inte varit under "nollan" på termometern på flera veckor. Dunjackan och kängorna blev för varma så de åkte in i garderoben igen och jag har fortsatt att använda höstkläderna. Jag borde ha kollat vädret i Oslo på www.yr.no , men det gjorde jag inte... Och här är det kallt! Skitkallt!

Resan gick fint! Gardemoen är en läcker flygplats. Den är liksom liten, fast stor! Och alla är trevliga! Kanske är det för att de talar norska!? Det låter trevligt! Alltid! Jag hittade rätt flygbuss och åkte till rätt busstation. Men vad f-n!? Jag befann mig mitt i ett industriområde? Vid en motorväg, i mörkret och dimman. Och kallt, utan kläder för kyla. Roligare kan man ju ha det. Jag hade ingen aning om var hotellet fanns, men lyckades på något konstigt sätt hitta fram direkt. Insåg att den sena timmen, mörkret, läget och framförallt kylan gjorde att min efterlängtade Oslo sightseeing går om intet! Ja, ja, trist. Men jag är ganska trött och kan behöva sova ut.

Hotellets restaurang var skittrist. Baren likaså. Men rummen var helt OK. Faktiskt ganska trivsamma. Jag bestämde mig rask för att "cocoona" på rummet! Men mat behövs! Så jag tog på mig mina tunna höstkläder och begav mig ut i polarkylan. Industriområdet bestod mestadels av bilverkstäder. Överallt erbjöds "bilpleje", "dekkskift" och "bilvask". Kan det verkligen löna sig med alla bilfirmor i samma område? Blir inte konkurrensen lite väl hård? De har samma system i Athen. Där finns det längs motorvägen mellan centrum och rivieran en sträcka med bara varuhus som säljer lampor. Affär efter affär... Bara lampor. En annan gata har bara möbler. Överallt möbler. Ingenting annat!? Konstigt system, men det kanske funkar? I alla fall konstaterade jag snabbt att det inte fanns fanns ett enda matställe i närheten. Jag passerade en liten jouröppen livsmedelsaffär och gick in för att se vad som fanns. Jag hittade en hel kyl full med goda smörgåsar. Här i Norge har man inte rikskuponger eller långa lunchraster. Därför äter man inte lagad mat på dagen. En smörgås räcker. Då det fanns en massa arbetsplatser i området hade väl affären satsat på fräscha lunchmackor. Jag köpte med mig ett par goda fräscha fullkornsmackor, lite drickyoughurt och annan dricka. Hem till hotellet snabbt, ta en varm dusch för att tina upp, och sedan "middag".

Jag satt och jobbade rätt sent och kollade lite på TV. Jag har kommit på att amerikanska komedier, typ "2 och 1/2 män", blir mycket roligare när de textas på norska! Sedan hittade jag gudskelov de svenska kanalerna...

Ha de!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar