lördag 6 november 2010

Allahelgonadagen!


Allhelgonahelgen
är det vi högtidlighåller i den här delen av världen...



Jag vägrar ta till mig det där fåniga, kommersiella, amerikanska monsterhögtiden, "Haloween"! Nej, fy för den lede! Om jag vill ha maskerad och supa så kan man göra de närhelst på året! Inte just på den fina stämningsfulla helgen när vi ska minnas dem vi saknar som inte längre finns bland oss.

När frun kom hem från jobbet åkte jag en snabbis till familjegraven i Södertälje. Det är en gammal grav med ett helt gäng ganska roliga släktingar i. Och så ett par mindre roliga. Världens bästa mormor finns där tillsammans med morfar, gammefarbror, gammelfaster, gammerfarmor och gammerfarfar. Men släkten därborta verkar skita helt i graven. Även morbror och moster. Men jag piffar med graven lite då och då när jag är i stan på jobb.

Kyrkogården var vacker i skymningen och med alla ljus. Jag tog bort lite döda löv från blommorna som jag planterade där tidigare i höst. På gravstenen låg två kransar!? Det fanns även ett utbränt ljus!? Hmmm... Ljuset och en av kransarna kommer säkert från gammelfasters son, men den andra. Morbror!? Fast han har ju aldrig varit här förut? Jag lade dit mina blommor och satte dit en lykta. Det såg fint ut!

Sedan åkte jag hem. Dessvärre tog jag fel väg hem! I södra länken rådde det totalt trafikkaos. Detta på grund av alla besökare som skulle till Skogskyrkogården. Uppenbarligen var det över 50.000 besökare dit denna dag! En viktig högtid för många människor, med andra ord...

Sedan promenerade hela familjen upp till salig mors grav uppe vid Katarina kyrka. Här är det magiskt vackert. Vi bytte ljus i lyktan, lade dit en krans och tände varsitt ljus. Jag brukar försöka låta ett ljus brinna där hela hösten och vintern. Så att det inte ska bli för kallt!

Detta var Allahelgonadagen! Halloween!? Fnys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar