torsdag 25 november 2010

Inventering är "a och o"!

Måste kolla allt...

Ikväll har jag varit nere i källaren och inventerat julpyntet inför advent. Vis av förra årets julpyntskatastrof. Inför första advent hade varenda ljusslinga gått sönder. Inget kul alls! Jag fick åka runt tillvarenda shoppingcenter och elaffär för att sistaminutenhandla glödlampor och slingor. Detsamma hände när vi skulle klä granen och julgransbelysningen lämnade in... Men inte i år! Jag har koll!

Vi gillar jul och julpynt här i huset. Vi pyntar på under hela adventstiden. Mer och mer tills granen kommer in som "kronan på verket". Riktig gran förstås! Och i år blir det en helt vanlig gran, som doftar gran, och som barrar lite efter ett par dagar. Skit samma! Förra året köpte vi en lyxgran som började lukta ruttet efter ett par dagar. Hela familjen blev allergiska och vi var tvungna att slänga skiten i förtid.

Men vad hände egentligen förra året!? Jag packade upp tre lådor julpynt och packade ner fem!? Frun kan ibland drabbas av ett lättare vansinne när hon shoppar julpynt. Om hon fick skulle hon sätta små tomtar på toalettpappershållaren, rosetter på varenda skåpknopp och flugsvampar i varenda blomma. Men det får hon inte! Jag försöker bromsa lite i alla fall. Annars blir det lite för mycket. I år råder det inköpsstopp på julprylar! Vi har helt enkelt inte plats!

Inventeringen är gjord. Jag är redo!


"A och o"? Det vet ni väl? Det är grekiska och kommer av "alfa och omega", den första och sista bokstaven i det grekiska alfabetet. Allt kommer från Grekland! Nu vet ni det!

2 kommentarer:

  1. - "Any word and I´ll show you that the root of that word is greek"
    Med grekisk brytning - pappan i My big fat greek wedding

    SvaraRadera