söndag 28 november 2010

Adventsfrid!

Frid...


Idag fick jag något som jag sällan får. Jag fick lite egentid. Tid för mig själv. Bara för mig! Det händer nästan aldrig. Frun är lite mera bortskämd med den varan. Hon arbetar ju skift, vilket innebär att hon ibland har lediga vardagar. Då lämnar hon sonen på skolan och har sedan en hel dag för sig själv. Det är då hon hinner läsa böcker, se på film och fika i timmar med vänner. Även när hon jobbar kvällspass, vilket är ofta, har hon en halv dag för sig själv. Det har aldrig jag! Jag åker iväg tidigt, jobbar hela dagen för att sedan stressa hem till hämtning, middag, bad, saga och nattning. Sedan är jag slut. Ofta har jag något som måste avslutas på kvällen, typ kolla jobbmailen eller planera morgondagen...

Idag gick frun upp och fixade frukost till sonen. Sedan gick de iväg till fotbollsträning. Det innebär att jag fick en och en halv timme för mig själv! En ocean av tid! Jag tog ett varmt bad och lyssnade på radio. Jag lyssnade på P1! Det hinner jag annars bara göra i bilen. När man lyssnar på P1 måste man vara lite koncentrerad, det går liksom inte att slölyssna till som till någon av alla de där andra skvalkanalerna som finns...

Jag hörde ett underbart kåseri med Mark Levengood. Det handlade om barn och barnuppfostran. Hur kan karln vara så klok!? Jag log igenkännande hela tiden. Sedan fick jag höra att man ska dela ut "Bad sex in fiction-award" i London imorgon. Uppenbarligen ska förra premiärministern Tony Blair vara nominerad. De lästes även en text ur hans memoarer och han förtjänar nog att vinna.

Efter badet hann jag även läsa lite god bok, vilket inte det heller, händer speciellt ofta. Sedan fixade jag matsäck med termos med varm choklad. Under tiden lyssnade jag på adventsgudstjänsten från någon liten kyrka ute på landet. Då slog det mig att varför måste man prata så trögt och högtravande om man är präst? Trist och tråkigt att lyssna på. Och varför måste man spela så låååånga toner på orgeln om man är kantor? Allt låter ju bara segt! Är det någon tävling, organister emellan, för att få församlingsmedlemmar att svimma när de håller ut under de låååånga tonerna? Jag bara undrar!?

Jag hann även ner i källaren och hämta upp skidbyxor och vantar. När familjen kom hem gick vi ner till Stora Blecktornsparken och åkte kälke, grillade korv och drack varm choklad. Ja, alltså inte jag och frun, vi fastar ju fortfarande. Men vi kunde dricka lite te i alla fall.

Frun har gått till arbetet och jag och sonen tinar upp hemma. Snart dags för adventskonsert i kyrkan. Det verkar bli en bra dag! Halleluja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar