fredag 12 november 2010

Jag gör det!



Kiviks äppelglögg med smak av apelsin och saffran...




I vissa fall är jag väldigt konservativ! När det gäller julen och allt som hör därtill är jag nästan tvångsneurotisk. Traditioner är till för att hållas. Allt ska vara precis som förr! Hela tiden!

Så här är det! Jag är något av en "glöggoholist"! Glögg är så gott så jag kan smälla av! Glögg ska vara röd! Glögg ska bara drickas under december månad! Den ska vara varm och drickas med russin och mandel. Pepparkaka till går också an. Frun fick in en tradition att servera pepparkaka med grönmögelost. Så gjorde man nämligen nere i Skåne. Jag var misstänksam, hela omgivningen var misstänksamma. På nittiotalet kombinerade vi inte dessa två smaker i samma tugga. I alla fall inte här i Stockholm... Men nu är det hur naturligt som helst! Alla gör det! Men det var faktiskt min fru som tog hit den sedvänjan!

Röd glögg, russin, mandel, pepparkaka med grönmögelost och bara under december månad...

Idag är det riktigt ruskväder! Kallt och regnigt! Utanför håller ett par stackars byggnadsarbetare att montera upp en byggnadshiss på vår fasad inför bygget av vindsvåningar. (Mycket "bygg" i den meningen...) De ser frusna ut. Jag huttrade lite när jag var ute på lunchen. Det var då jag gjorde det! Jag slank in på systemet och köpte mig en liten flaska glögg! Helt otroligt busigt! Såhär i mitten av november!? Inte nog med det! Den är vit!? Ja, jösses! Ska vi vara tokiga ska vi vara det med besked!

Glögg - en form av fredagsmys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar