torsdag 26 maj 2011

Katastrof! Eller inte...

Ljummen pastasallad med örtmarinerad ost och oliver...

Idag var det körigt! Riktigt mycket körigt! Och jag hann naturligtvis inte ens hälften av allt jag borde ha gjort. Det här innebär att jag kommer att få jobba järnet imorgon. Och förmodligen hinner jag inte med allt då heller... Ja, ja skit i det!

Frun jobbade natt på grund av det där smutsiga askmolnet. Även om det börjar lugna ner sig lite så befinner ju alla flygplan och besättningar på fel plats, och det finns en massa strandsatta resenärer överallt i världen. Det kommer nog ta ett par dagar innan allt är som det ska igen. Om inte Grimsvötn gör som Eyjafjallajökull och "vulkaniserar" en gång till!? Hoppas inte!

Frun sov dåligt idag. Det gör man om man inte är van att jobba natt. Och ikväll skulle hon iväg och jobba igen. Så jag försökte blåsa hem snabbt som attan för att hämta sonen i tid för skolan. Jag hann nästan! Sedan hem och laga mat. Idag bjöd matkassen på "Ljummen pastasallad med örtmarinerad ost och oliver", vilket inte går hem hos varken frun eller sonen... Så jag tog fram lite hemlagade köttbullar ur frysen, till sonen, och började brassa käk.

Mitt i allt hackande, skalande och kokande hände det...


Ljudet var öronbedövande!

Jag stod och lagade mat och jag hör detta fruktansvärda oväsen. Det kraschar, bangar och låter förfärligt. Jag släpper förstås allt och springer genom hallen mot vardagsrummet. För mitt inre ser jag hur hela bokhyllan, med alla glasskåp fyllda med tunga böcker har rasat över sonen. Jag blev livrädd!

Gudskelov, var det inte så farligt! Men lite illa ändå! Sonen spelade Nintendo Wii och hade inte förankrat fjärrkontrollen vid handleden riktigt ordentligt. Därför flög den iväg i ett hetsigt spelögonblick och träffande en tavla. Vi har ett fantastiskt konstverk i vardagsrummet. Hela verket består av fem tavlor med rostiga ramar. Varje ram innehåller tre färgremsor inkapslat mellan två glasskivor. Ett fantastiskt konstverk av Mats Berquist. Och nu gick ett sönder rejält! En av tavlorna rasade ner på en lampa och krossades rejält. Glassplitter och färgremsor överallt. Sonen var oskadd men mycket skärrad. Han var mest nervöst för den kommande utskällningen, medan jag bara var lugn över att han inte skadade sig.

En lång stund ägnades åt att lugna ner den skärrade sonen och samla ihop allt glas... Jag får gå till en rammakare i helgen och kolla om det kan rädda resterna av tavlan. Kanske kan man kolla om "drulleförsäkringen" gäller!? Fast vi har ju precis utnyttjat den då frun körde sin Iphone i tvättmaskinen. Vi kanske blir "svartlistade" hos försäkringsbolaget!?  Just nu är det ett stort gap på väggen... Det känns lite sorgligt!

Middagen gick åt skogen. Sonen gick brända köttbullar. Pastan blev klibbig. Och jag hittade inte oliverna. Fetaost utan oliver, vad är det!? Nåväl, vi fick äta middag ändå. Det var en skön middag på balkongen. Nu är sommaren här! Äntligen!

Senare på kvällen hittade jag oliverna. Nu har jag fixat ett par matlådor. Det var en riktigt god och matig sallad. Jag håller med bloggkamraten från Skåne! MUMS!

Natti, natti...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar