måndag 2 maj 2011

Inte som vi på Söder!

Det vackra folket...

Jag mötte dem i porten när jag kom hem från jobbet. De kom ner i hissen! De var svala, snygga och luktade gott. Deras kläder var eleganta. Inte de minsta urtvättade eller fläckiga! Skorna var blanka och välputsade. Deras år glänste och varenda hårstrå låg helt perfekt. Hur kan de se ut så där? Det kanske är något specialbalsam? Och hur kan de fortfarande se så fräscha ut efter en hel arbetsdag? Kanske arbetar de inte, utan har tillbringat hela dagen på en skönhetsalong? De kanske aldrig arbetar, utan bor på en skönhetssalong?

Om de är så att de bor på en skönhetssalong så kan man ju förstå varför de vill titta på en ny lägenhet. De har nämligen varit högst upp i huset för att kolla in de nya exklusiva vindsvåningarna som håller på att byggas där. Men varför vill de bo på taffliga Söder? Borde de inte flytta ner till rivieran? De skulle verkligen passa dem att sitta i "Troppan" och smutta på en "drajja". Inte vara här, på "bohemsöder"!

Jag mötte dem i husets entré. Jag hade med mig en smutsig och dammig son i ena handen. Han blir alltid sådan efter en rolig skoldag. I andra handen hade jag en Konsumkasse med lite falukorv i. Jag hade urtvättade jeans och ett par slitna gympaskor på mig. Både mitt och sonens hår stod som ett svintosvall efter gårdagens avlusningsschamponering. Jag var dessutom stressad, svettig och högröd i ansiktet. Jag riktigt såg hur näsvingarna vibrerade på de där fina människorna... Usch vad jag kände mig simpel! Och generad! Jag vill inte vara simpel och generad. Jag vill vara stolt och stark! Jag vill inte att folk ska få mig att känna mig billig!

När jag gick uppför trappan såg jag hur en av männen tog upp sin svindyra smartphone och ringde till mäklaren och tog tillbaka sitt bud. Det gäller ju att välja sina grannar!

Nu undrar jag bara om någon har en sisådär tio mille och låna ut? Jag och sonen fick vända i trappan och gå ut igen. Jag kände att det var dags att köpa en trisslott. Så får det bli!


Vill ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar