måndag 2 maj 2011

Fixat

Äntligen!

Jag fick ihop alla avdrag! Och så fick jag i alla siffror i rätt rutor. Hoppas jag, i alla fall... För säkerhets skull skrev jag ett brev till skattemyndigheten och förklarade hur jag har tänkt mig allt. Man vill ju inte åka dit för att ha försökt lura den mäktiga myndigheten.

Om alla avdragen går igenom kommer jag bli rik som ett troll, och hälften går igenom blir jag rik ändå och om ingenting går igenom får jag ändå tillbaka på skatten. Nog för att betala höstens semester i Grekland! Yes!

Jag fattar aldrig varför vissa bidrag går igenom och andra inte. Jag får aldrig något beslut eller förklaring. Utan helt plötsligt sitter pengarna inne på kontot. Och det är aldrig det slutbelopp jag fick fram på blanketten! Konstigt vad!? Och eftersom jag inte vet vilka avdrag som inte går igenom tar jag upp alla år efter år...

En annan sak jag märkt är att det är svårare att få igenom avdragen om man deklarerar elektroniskt. Så är det! Det är kanske så att den stackars deklarationskontrollanten börjar se dubbelt efter alla tusentals deklarationer att han låter ett och annat slinka förbi!? Det är i alla fall min teori! Så därför plitar jag ner alla mina siffror på papper och går tillsammans med alla pensionärer upp till skattemyndigheten och lägger deklarationen på lådan.

Dessutom passar det utmärkt att fruns skatteåterbäring kommer lagom till sommarsemestern och min återbäring kommer lagon till höstsemestern. Jag har sagt det förr och säger det igen; "Tajming är allt!"

Och att bero på tajming så måste jag hasta iväg. Brevlådan tas bort vid midnatt! Skynda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar