Visar inlägg med etikett pengar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett pengar. Visa alla inlägg

lördag 15 oktober 2011

Världens barn

Bra karma...

Vi vaknade strax innan klockan tio. Ja, det är helg! Dessutom gillar vi att sova! Vi kan verkligen sova mycket. Men nu var det bråttom. Upp fort och fixa frukosten, sätta på radion, leta fram tidningen och börja lösa krysset. Lång trevlig frukost.

Ibland brukar vi vila lite på frukosten, hela familjen och katterna, i en enda stor hög i sängen. Det var precis det vi planerade när telefonen ringde. Det var från "Världens barn"-insamlingen. Shit! Det hade jag nästan glömt... Vi fick direktiv om var vi skulle hämta ut våra bössor. Och jag som drack vin igår. Jag kände mig alldeles torr i huvudet och tom i munnen. Men det hjälps inte! Nu gäller det att ställa upp för bättre behövande!

Vi fick våra bössor och ställde oss utanför köpcentret "Ringen" vid Skanstull. Frun stod vid ingången och jag och sonen stod mycket strategiskt utanför Systembolaget. Oj, vad med pengar vi fick. På ett par timmar hade vi skramlat in över 8000 pix! Det kändes bra!

Många kom spontant fram och lade ner mynt och sedlar i bössan. Vi träffade många grannar och vänner från skolan. En dam hastade förbi och sade urskuldrande att hon inte hade några pengar i plånboken. Jag pekade då lite skämtsamt på den närbelägna bankomaten, men hon hastade bara in på Systemet. Men en stund senare dök hon upp igen och stoppade ner en femhundrakronorssedel i bössan. Det är stort! Fast inte lika stort som när den hemlöse försäljaren av "Situation Stockhom" kom förbi och stoppade ner ett tiokronorsmynt. 500 kronor är ingenting för en som har pengar, men tio kronor är väldigt mycket om man inte har några pengar alls...

En rolig dag med många fantastiska möten. Det här gör vi om nästa år!

onsdag 23 februari 2011

Jaha!?

Jag fattar...

Jag misstänkte att det var något lurt hela tiden! Tack, Expressen för att ni upplyste mig! Nu vet jag!

fredag 7 januari 2011

Pengar

Lätt fånget, lätt förgånget...

Idag hämtade jag ut min migränmedicin på apoteket. Ett paket med 18 doser kostade 1263:-! Det blir över 70:- per dos!? Opppps! Jag undrar om inte kokain är billigare att snorta!?

Men det känns bra att vi har sänkt skatterna! Undrar om det inte är dags att söka jobb inom läkemedelsbranchen? Eller kanske köpa på sig lite aktier...

lördag 20 mars 2010

Pengar


Pengarna är slut! Så är det!

Därför tänkte jag göra min reseräkning. Min tanke är att det ska komma lite kosing på kontot, som jag sedan kan betala mina företagskort med. Det vore ju bra att slippa få en betalningsanmärkning. Eller hur?

Men företagets webbaserade ekonomisystem ville inte behandla mina utgifter! Detta då jag nyligen bytt chef och ingen finns registrerad som "godkännare" av mina utgifter.

Det var väl tråkigt...

FÖRTYDLIGANDE:
Jag älskar mitt jobb, men ibland kan det hände att datorn "hänger sig".. Men vi har en bra IT-support i Mumbai och en fantastisk ekonomiavdelning i Krakow. De löser allt till slut! (Men under tiden händer det att man gnisslar tänder...) OK!?

tisdag 9 februari 2010

Tingen

"Vi måste bli vänner med tingen, annars blir tingen förbannade på oss..."

Kloka ord från Mahatma Ekman. Så idag blev jag äntligen vän med företagets nya webbaserade ekonomisystem. Jag blev även vän med scannern. Allt är nu skickat, med några knapptryckningar, till andra sidan jordklotet. Hoppas bara det nu kommer lite pengar!




torsdag 7 januari 2010

Que park?

I vår fastighet finne det ett garage i två plan. Det har varit uthyrt till ett parkeringsbolag i många år. Bolaget som hyrt ut dyra p-platser i vårt hus har kunnat tälja guld med kniv. Namnet på bolaget byts ständigt efter en massa sammangåenden och uppköp, men pengarna rullar in i den internationella koncernen.

När jag satt i bostadsrättsföreningens styrelse ifrågasatte jag varför vi inte drev garaget själva, med lite hjälp från vår förvaltare. Dessvärre var styrelsen på tok för rädd för den stora koncernen och de faktum att vi troligt skulle få betala ett skadestånd på en årshyra. En kostnad som vi skulle tjäna in på ett ögonblick... Dessutom är det ju en jättefördel för en bostadsrättsförening att kunna erbjuda de boende parkeringsmöjligheter, utan att behöva stå i kö i över ett år. Synd att de inte fattade det!

Den nya styrelsen har dock lyckats få loss ett garageplan, det som är lite mindre, då man planerar att bygga förråd här. Några platser behålls dock och hyrs ut till de boende. I alla fall ett steg i rätt riktning! Det stora bolaget hade nog ingenting emot att bli av med den delen av garaget, då de inte renoverats en enda gång under alla år... Färgen flagnar och taket håller på att rasa in. De skrattar nog så de kiknar, samtidigt som de räknar sina pengar.

Så därför flyttade jag min bil från det större garageplanet, där de stora bolaget huserar, till det lilla garaget där vi hade våra egna platser. Visserligen var inte alla bilar, som stått där tidigare, bortkörda. Men sådant kan väl hända när det är storhelger?

Nu har det dock utbrutit ut ett kaos. Alla parkeringsplatser verkar vara dubbelbokade. Det stora bolaget fortsätter att hyra ut platser i en lokal som de inte längre hyr. Jag tänkte då att jag får ställa tillbaka min bil på den plats jag hyrde förut. Men, se, det gick inte! Den platsen hade redan hyrts ut av det penninghungriga skitkoncernen!

Bra jobbat styrelsen!
Bra jobbat den internationella parkeringsutsugarkoncernen!
Que park?