Visar inlägg med etikett världens barn. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett världens barn. Visa alla inlägg

lördag 15 oktober 2011

Världens barn

Bra karma...

Vi vaknade strax innan klockan tio. Ja, det är helg! Dessutom gillar vi att sova! Vi kan verkligen sova mycket. Men nu var det bråttom. Upp fort och fixa frukosten, sätta på radion, leta fram tidningen och börja lösa krysset. Lång trevlig frukost.

Ibland brukar vi vila lite på frukosten, hela familjen och katterna, i en enda stor hög i sängen. Det var precis det vi planerade när telefonen ringde. Det var från "Världens barn"-insamlingen. Shit! Det hade jag nästan glömt... Vi fick direktiv om var vi skulle hämta ut våra bössor. Och jag som drack vin igår. Jag kände mig alldeles torr i huvudet och tom i munnen. Men det hjälps inte! Nu gäller det att ställa upp för bättre behövande!

Vi fick våra bössor och ställde oss utanför köpcentret "Ringen" vid Skanstull. Frun stod vid ingången och jag och sonen stod mycket strategiskt utanför Systembolaget. Oj, vad med pengar vi fick. På ett par timmar hade vi skramlat in över 8000 pix! Det kändes bra!

Många kom spontant fram och lade ner mynt och sedlar i bössan. Vi träffade många grannar och vänner från skolan. En dam hastade förbi och sade urskuldrande att hon inte hade några pengar i plånboken. Jag pekade då lite skämtsamt på den närbelägna bankomaten, men hon hastade bara in på Systemet. Men en stund senare dök hon upp igen och stoppade ner en femhundrakronorssedel i bössan. Det är stort! Fast inte lika stort som när den hemlöse försäljaren av "Situation Stockhom" kom förbi och stoppade ner ett tiokronorsmynt. 500 kronor är ingenting för en som har pengar, men tio kronor är väldigt mycket om man inte har några pengar alls...

En rolig dag med många fantastiska möten. Det här gör vi om nästa år!

fredag 14 oktober 2011

Fredagsmys

Gott framför TVn...

Jaha, nu skrev jag "fredagsmys" igen. Töntigt ord det där. Reklambyrån som kom på det åt chipstillverkaren måste väl kunna tälja guld med pennkniv vid det här laget...

Hur som helst så är vi fortfarande inte sugna på tacos. Det fick bli pizza. Pizza är gott! Vi har tre pizzerior i kvarteret och nu har den pizzeria som förut varit bäst blivit aningens sämre, så vi gick till det som förut var den näst bästa pizzerian. Den pizzerian är ju numer bäst eftersom den som förut var bäst blivit sämre. Men vet ni vad? Den numera bästa pizzerian, alltså den som förut var näst bäst, har minsann spottat upp sig lite. Jajamensan! Så nu är den nya bästa pizzeria excellent! Sedan gillar jag att deras pizzor heter typ "Bajen", "Skanstull", "Globen" och "Nytorget". Jag tog en "Globen", minus ananas och med extra banan. Sådan är jag! Lite galen sådär på fredagskvällen!

Sedan avnjöts pizzorna med lite gott vin framför TVn. Vi såg insamlingsgalan till "Världens barn". En bra och underhållande gala. Men visst känns det lite konstigt att äta pizza, dricka vin och kolla på en gala till förmån för barn som har det svårt, runt om i världen. Så när de eftersökte volontärer till den stora riksinsamlingen så skickade jag iväg ett mail. Det kan väl vara ett roligt lördagsnöje? Och nyttigt också!

Ja, ja, vi får se... Ska någon ha den där sista biten!? *rap*