Visar inlägg med etikett skanstull. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett skanstull. Visa alla inlägg

lördag 15 oktober 2011

Världens barn

Bra karma...

Vi vaknade strax innan klockan tio. Ja, det är helg! Dessutom gillar vi att sova! Vi kan verkligen sova mycket. Men nu var det bråttom. Upp fort och fixa frukosten, sätta på radion, leta fram tidningen och börja lösa krysset. Lång trevlig frukost.

Ibland brukar vi vila lite på frukosten, hela familjen och katterna, i en enda stor hög i sängen. Det var precis det vi planerade när telefonen ringde. Det var från "Världens barn"-insamlingen. Shit! Det hade jag nästan glömt... Vi fick direktiv om var vi skulle hämta ut våra bössor. Och jag som drack vin igår. Jag kände mig alldeles torr i huvudet och tom i munnen. Men det hjälps inte! Nu gäller det att ställa upp för bättre behövande!

Vi fick våra bössor och ställde oss utanför köpcentret "Ringen" vid Skanstull. Frun stod vid ingången och jag och sonen stod mycket strategiskt utanför Systembolaget. Oj, vad med pengar vi fick. På ett par timmar hade vi skramlat in över 8000 pix! Det kändes bra!

Många kom spontant fram och lade ner mynt och sedlar i bössan. Vi träffade många grannar och vänner från skolan. En dam hastade förbi och sade urskuldrande att hon inte hade några pengar i plånboken. Jag pekade då lite skämtsamt på den närbelägna bankomaten, men hon hastade bara in på Systemet. Men en stund senare dök hon upp igen och stoppade ner en femhundrakronorssedel i bössan. Det är stort! Fast inte lika stort som när den hemlöse försäljaren av "Situation Stockhom" kom förbi och stoppade ner ett tiokronorsmynt. 500 kronor är ingenting för en som har pengar, men tio kronor är väldigt mycket om man inte har några pengar alls...

En rolig dag med många fantastiska möten. Det här gör vi om nästa år!

torsdag 14 april 2011

Förr i tiden...

Varuhuset Åhlén & Holm...

Lite mer om mitt gamla Södermalm. Det här en bild på varuhuset Åhlen & Holm vid Skanstull. Man håller på att bygga den där stora klockan, med en dalahäst på. Klockan finns kvar än idag. Och det gör varuhuset med, fast det heter numer bara Åhléns. Huset ser lite annorlunda ut då man byggt på ett par våningar. Ett tag fanns det flera butiksplan, men det lönade sig visst inte. Så man tog bort rulltrtappan, täppte till taket och hyrde ut de andra våningarna till kontor. Nu är det bara en våning kvar, så som det var från början.

Åhlén & Holm förkortades "Å&H", vilket blev ett "åh" som i en suck. Fortfarande kallas därför varuhuset "sucken". Nu vet ni det!

Jag undrad vad som hände med den där Holm...?