måndag 15 augusti 2011

Vi blir alla äldre...

Frun...

Förra året fyllde frun jämnt. Idag fyller hon ett år till! Hon börjar visst bli till åren, min gamla fru!? Fast om man jämför med min egen ålder är hon ju alltid ett "lammkött". Så är det!

Frun väcktes med sång och frukost på sängen. Jag och sonen sjöng, som vanligt, alla sångerna som ett popurri, följt av ett; "Ska man inte va gla´, på sin födelseda´? När ska man då vara gla´? Pling! Plong!" Sedan lite frukost, med betoning på lite för oss vuxna, innan det var presentöppning. Jag hade köpt lite småsaker från Designtorget. Bra prylar, lite roliga prylar och tokroliga prylar. Faktiskt för en ansenlig summa pengar! Fasen vad dyrt det är där!? Efter morgonfestligheterna knackade vardagen på dörren och vi började pyssla med allt som hör morgonen till...

När jag satte på mobiltelefonen hade jag fem missade samtal och två röstmeddelanden. Jo, jo, nog är det vardag alltid. Det visade sig att kontoret i det närmaste var obemannat denna måndag på grund av sjuka kollegor eller kollegor med sjuka barn. Eftersom jag inte var det minsta sjuk och dessutom hade ett utomordentligt friskt barn, fick jag kasta mig hals över huvud till kontoret och öppna växel och kundservice. Alla andra planer för arbetsdagen fick läggas åt sidan. Tur att man är flexibel! Dagen på kontoret blev småsnärjig, faktiskt.

Fruns väninna ringde och berättade att frun minsann inte alls var nöjd med sin uppvaktning!? Är inte det otacksamt!? Det tycker jag! Nu hade jag ju lite kvar på firandet, men jag tycker ändå att man får skärpa sig lite vid denna mogna ålder. Världen kan ju liksom inte bara stanna upp och hedra frun på varenda lite skitfödelsedag? Eller har jag fel nu igen?

Födelsedagsfirandet fortsatte på kvällen då vi gick, på tu man hand, på bio. Det tillhör inte vanligheterna att vi är ensamma tillsammans. Antingen är vi var och en för sig eller så är vi tillsammans med sonen. Sonen var förresten hemma hos kusinerna och hade hur kul som helst! Efter biobesöket avslöjade jag den stora presenten. Det är en helkväll då vi och vännerna ska åka runt på stan med segway för att sedan avsluta med brakmiddag på krogen! Undrar om hon är nöjd med det!? Det var ju trots allt det hon önskade sig...

Hon börjar bli dyr i drift, den där frugan. Dessutom tycker jag mig se en viss orättvisa i värdet av presenterna vi ger varandra. Till min födelsedag ska jag också önska mig något skitdyrt! Och om jag inte får det ska jag vara sur. Så det så! Hmmm... Kanske jag ska önska mig en ny TV till sovrummet? Eller en ny ljudanläggning till vardagsrummet? Eller en weekendresa till Rom eller Barcelona!? Jag har ju ett par månader att fundera.

Det har varit en trevlig dag!

Och det ska bli riktigt kul att åka segway! Det blir av i slutet av september! Jag lovar att rapportera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar