torsdag 18 augusti 2011

Underbara Hälsingland!

Hisnande vackert...

Jag visste det faktiskt förut! Men det är som om man måste påminnas om det lite då och då. Den vackraste delen av vårt underbara land är Hälsingland! Så är det! Det är möjligt att du tycker annorlunda. Men dessvärre måste jag meddela dig att du har helt fel! För det är jag som har rätt! Så det så!

Nämen, tänker du, horisonten över Medelhavet eller raukarna på Gotland? Eller Akropolis i solnedgången eller Riddarfjärden med statshuset i förgrunden. Jo vars, helt okey! Men inte är det Hälsingland, inte! Nej, det är det verkligen inte! Hälsingland har djupgrön skog, perfekt för björn, varg och en massa troll. Här finns blånade vackra berg och en massa sjöar och älvar med kristallklart vatten. Inga farliga strömmar med röda "badförbudsflaggor" eller äcklig algblommning. Bara klart och lent sötvatten!

Men hur vet jag allt detta!? Jo, jag tillbringade mina barndoms somrar uppe i vackra Hälsingland. Och jag badade varje dag. Alla mina simmärken från "fisken" och upp till "guldmagistern" (det fanns inga andra simmärken på den tiden...) har jag simmat mig till i Ljusnan. Men hur kan jag veta att just Hälsingland är den vackraste platsen i hela världen!? Jo, det är lätt som en plätt! Jag har nämligen varit överallt och sett alla platser! Så är det! Så det är ingenting att säga emot! Basta!

Idag hade jag lite jobb att göra här uppe. Då skolan är stängd, på grund av planeringsarbete inför det nya läsåret som startar på måndag, var sonen ledig från fritids. Även frun var ledig från sitt arbete eftersom hon ska jobba hela helgen. Så det blev inte bättre än att vi alla åkte upp till vackra Hälsingland. Medan jag jobbade med mina möten så förlustade sig sonen och frun med att uppleva de lokala sevärdheterna. De verkade ha haft kul!

Vi övernattar på ett litet skithotell som är riktigt skruttigt, men alla som jobbar här är så otroligt trevliga, vilket gjorde att hela atmosfären var gemytlig. Vackra, trevliga, gemytliga Hälsingland!

Natti, natti...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar