fredag 4 juni 2010

Skåne!!


"Mölle by the sea", med Grand Hotel Mölle högst upp på sluttningen.


Nu är vi i Skåne igen! Så går det när man är gift med en skånska... Faktum är att vi kommer att vara här nere tre gånger på fyra veckor. Det är nästan så det kan bli lite för mycket av det goda!?

Förra gången var vi ju nere och upplevde "Lundakarnevalen", vilket är en enorm folkfest. Det var första, men inte sista gången, jag upplevde denna begivenhet. Denna gång är vi nere för att bevista ett bröllop och nästa helg är vi här igen för att festa loss på en 40-årsfest. Som sagt, mycket Skåne är det... Men det är helt OK! Skåne visar just nu upp sin bästa sida! Rapsfälten blommar, solen strålar och allt är bara så vackert!

Nu är vi i lilla idyllen Mölle och jag är faktiskt helt betagen och charmad! Vilken liten pärla! En av fruns bästa väninnor, bosatt i Österrike, ska gifta sig med sin österrikiska fästman. De valde den lilla orten Mölle att hålla sitt bröllop i. Gästerna kommer hit från när och fjärran. Bröllopsparet har då valt att göra deras högtidsdag till en upplevelse över hela helgen.

Fredag kväll fick vi vara med om en trevlig barbeque på Grand Hotel, imorgon är det vigsel, fotografering och naturligtvis en hejdundrande fest och på söndag är det brunch för alla som vill. Otroligt härligt! En hel helg med festligheter!

Jag tog ledigt från jobbet på fredagen. Vi åkte ner till Lund, och till svärmor, redan på torsdagen. Vi kom fram sent, mycket sent, och tog en liten nattmacka innan vi gick och lade oss. På fredagen lämnade vi sonen hos mormor och begav oss uppåt mot lilla Mölle. Vi bor på ett jättecharmigt litet hotell mitt i byn. Rekommenderas varmt! En hel helg, utan barn, på hotell! Yes!!

Vi har hunnit promenera runt lite i denna idyll. Mölle är en klassisk badort, som hade sin största glansperiod innan andra världskriget. På den tiden var nästan varje villa ett litet världshus, som tog emot stressade semestrande storstadsbor i stort behov av lite rekreation. Sedan blev Mölle mer och mer en dagsutflykt för skåningar. Men fortfarande finns det kvar ett par hotell och världshus i byn. Och spåren av klassiskt badortsliv finns kvar! Mer om Mölle finns här.

Ikväll var vi på barbeque uppe på Grand Hotel. Vi träffade en massa trevliga människor, som vi ska festa med imorgon. Vi hann prata med det underbara brudparet under lite mer avslappnade former. Imorgon kommer de vara skitnervösa och hinner knappt med någonting alls. Vi såg en otroligt vacker solnedgång över havet. Jag ser fram emot fortsättningen av denna helg! Imorgon blir en vacker, romantisk och rolig dag! Det vet jag redan nu!

Dags att sova och att ladda upp! Kali nichta!



"Mölle by the sea"? Strofen kommer från Povel Ramels "Gräsänklingsblues";

"Min fru har rest till Mölle, till Mölle by the sea.
Hon for för fjorton dar sen och jag kände mej så fri.
Oh, , , , oh boy! Nu skulle hår jumpas för joy!
Men nu känner jag mig mindre fri,
så nu för refrängen bli:
Oh, Elsalill, come back to me!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar