onsdag 23 juni 2010

Adrenalin!!!


Du har väl registrerat dig? Om inte, kolla här!




Sekunder som kan rädda liv!



För några veckor sedan registrerade jag mig som livräddare på "SMS Livräddare". Det betyder att om SOS Alarm får in ett larm om misstänkt hjärtstopp, och jag befinner mig högst 500 meter från platsen, så får jag ett larm på min mobiltelefon. Sedan är det ju bara att springa...

Jag övertalade frun att registrera sig också. Hon har precis gått en HLR-utbildning på jobbet (HLR = Hjärt- lungräddning) så det passade ju bra. Frun har redan fått tre stycken larm. Jag fick mitt första idag. Min mobiltelefon ringer och en röst säger att det finns ett misstänkt hjärtstopp i närheten. Man får sedan välja att bekräfta att man är tillgänglig eller avvisa larmet. Adressen kommer sedan på ett SMS. Det visade sig att någon tuppat av i den närbelägna massagesalongen, i kvarteret bredvid.

Adrenalinet pumpade och min puls gick upp i taket. Det var bara på med skor och sedan börja springa. Nere på trottoaren möter jag min springande fru, som även hon fått larmet. När vi kommer fram ser vi en annan livräddare komma springande från andra hållet. Systemet fungerar verkligen! Precis då kommer ambulansen och vår insats behövdes ej. Dessutom verkade det som om den kvinnliga patienten höll på att repa sig.

Så det var bara att bege sig hemåt igen och försöka fortsätta arbeta. Men det var svårt att skingra tankarna... Du är väl registrerad hos "SMS Livräddare"!? Gör det nu! Om jag tuppar av någonstans vill jag också ha en massa hjälpsamma människor runt omkring mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar