tisdag 22 juni 2010

Grönan!



Flygande mattan! Bara för oss långa killar...


Just när man tror att det ska lugna ner sig lite, så kör det ihop sig. Helat plötsligt verkar alla upptäcka att det är kortvecka och dessutom sista vecka innan den rejäla semesterperioden. Mobiltelefonen gick varm hela dagen. Kul att vara eftertraktad!

Frun och jag hämtade sonen på dagiset, för att sedan promenera ner till Barnängsbryggan. Där tog vi en båt direkt ut till Djurgården. Sedan var det dags för en helkväll på Gröna Lund! Lika kul för mig som för sonen. Vi mötte upp med gamla dagiskompisen med föräldrar.

Under vintern har det hänt något banbrytande i sonens liv. Han har passerat längden 120 cm. Han är faktiskt redan uppe i 124 cm. Vilket han noggrant mätt under gårdagen, inför dagens besök på Gröna Lund. När man passerar den magiska längden av 120 cm så öppnar sig en ny värld av åkattraktioner i denna nöjespark. Plötsligt kan man åka en massa nya, hemska, fruktansvärda berg- och dalbanor och en massa andra hysteriska åkattraktioner. Detta har sonen varit mycket väl medveten om i flera år!

När jag var yngre kunde jag åka allt! Jag var inte rädd för någonting! Den gamla "Enterprise" var en ren njutning. Jag åkte alla attraktioner, käkade pizza och varmkorv, och åkte allt igen... Men dessvärre händer något med åldern. Jag älskar allt som snurrar, spinner och suger i magen. Men jag klarar inte av höjder... Vill inte sitta i en berg- och dalbana och vifta med benen tio meter över marken. Inte kul! Bara skräck!

Sonen däremot, uppskattar allt. Han åkte berg-och dalbanan "Kvasten" redan då han var två år. Han skrattade hela tiden, och höll mig i handen. "Var inte rädd, pappa!", sade den lilla skiten... Känns ganska förnedrande att bli lugnad av en tvååring!

Men en av mina favoriter är "Flygande mattan". Det här var första gången som sonen var tillåten att åka denna attraktion då han passerat den magiska gränsen på 120 cm. Gud, vad kul vi hade! Vi åkte flera gången. Wow!

Jag lyckades dessbättre hålla honom borta från alla hisnande attraktioner. Men vi hann med "Lustiga huset" är kult och vi var där ett par gånger, "Flygande mattan" en massa gånger, "Lyktan" var hemsk, tyckte jag, men vi åkte den ändå..., "Tekopparna" är lite mesig, "Spöktåget" var läskigt och en massa annat...

Stockholm visade sin vackraste sommarkväll. Ljum och skön solnedgång över Södermalms vackra höjder. Alla var nöjda och belåtna när vi tog båten hem! En toppenkväll!

Imorgon är en annan dag... Sov gott!

2 kommentarer: