torsdag 24 juni 2010

Film


Djävulen bär Prada




I taket lyser stjärnorna


Ikväll gjorde jag något som jag gör alldeles för sällan. Jag såg på film. Jag ska göra det mer och oftare i framtiden. Jag tar inte hand om mig så mycket som jag borde. Jag måste få mer kulturella upplevelser! Annars "skrumpnar" jag...

Jag såg först "Djävulen bär Prada" vilket är en ganska ytlig amerikansk komedi. Meryl Streep är ju alltid en underbar skådespelare! Filmen är en roande, ytlig men ändå välgjord bagatell. Kul men inget bestående minne eller intryck.

Den svenska filmen "I taket lyser stjärnorna" var däremot en mycket fin film! Det handlar om en ung tjej och hennes tillvaro. Alla dessa hormoner och tonårstankar. Det slår mig vilken jobbig period i livet detta är. Det ska jag inte glömma när jag så småningom blir tonårsförälder!! Mamman i filmen lider av cancer. Sjukdomen fortskrider och man känner hur hoppet om ett tillfrisknande sakta försvinner, liksom drömmarna om den planerade resan till Thailand. Fruktansvärt rörande och berörande!

Jag har ju förlorat min far i cancer. Jag var dessutom ansvarig för hans vård och omvårdnad in i döden. Jag antar att jag projicerade min egen sorg och frustration på den lilla tonårsflickan i filmen. Jag fick snyta mig rejält efteråt!

Jag ska se mer film, läsa mera böcker och gå mer på teater! Fast jag fattar inte hur jag ska hinna, men det SKA bara gå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar