måndag 21 juni 2010

Promenad



Helt orädda kom de fram till mig... Var försiktiga, gullungar!


Idag hann jag med lite egentid! Det är inte så ofta det händer, inte nu för tiden... (Jag vet! Särskrivning! Men jag kollade med språkrådet...)

Jag hann ta en skön promenad, efter en hektisk arbetsdag. Jag gick längs Årstaviken, från Eriksdal mot Tantolunden och vidare upp mot Medis. Överallt var det en massa fåglar med små ungar. Det var så söta! De flesta var lite folkskygga och simmade undan när jag kom förbi. Men de bortskämda och övergödda änderna skyr inte människor. De kommer fram direkt, i förhoppning om att få en bit bröd. Och ungarna gör som sin mor...

Detta gäller dock inte alla fåglar! Här om dagen var jag uppe vid kyrkan för att pyssla om salig mors grav. Jag fyllde en en kanna vatten för att gå fram mot graven och vattna blommorna. Då upptäcker jag en mås som skriker otroligt aggressivt och stirrar direkt på mig. Då jag stannar upp så ser jag en liten "ullig" måsunge som staplar runt bland gravarna. Jag förstår direkt att mamman försöker försvara sin unge. Så därför går jag undan och tar en omväg till graven.

Men andra besökare på kyrkogården blev hela "bajsbombarderade" av den moderliga måsen. Måsen gjorde även aggressiva utfall mot en del besökare. Jag hann inte varna alla, även om jag räddade en del...

Nu är det sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar